ازدواج سفید از منظر قانون

ازدواج سفید از منظر قانون

ازدواج سفید از منظر قانون:درهمه جوامع بشری از دیرباز موضوع روابط بین زن و مرد از مسائل اساسی و حیاتی بوده است.( رابطه نامشروع _ هم خانگی بدون ازدواج _ ازدواج _ سپید  )

این برقراری رابطه متاثر از غریزه جنسی و احساس نیاز به فرزندآوری و تناسل در طول زمان و تحت تاثیر شرایط فرهنگی و جغرافیایی و تاریخی در تمدن های مختلف به شکل های گوناگون ظهور پیدا کرده است .

اما امروزه در جوامع پیشرفته با تغییر در ساختار روابط احتماعی، روابط بین زن و مرد نیز وارد مرحله جدیدی شده است که طی آن زن ومرد به دور از باید نباید های قانونی و شرعی اقدام به همباشی می نمایند و رابطه خود را تحت هیچ قانونی درج و ثبت نمی کنند.

ازدواج سفید در واقع به معنی همزیستی و کام جویی جنسی زن و مرد از یکدیگر بدون ثبت قانونی و خارج از الزامات حقوقی و قواعد شرعی می باشد.( رابطه نامشروع )

ازدواج سفید از منظر قانون

ازدواج سفید از منظر قانون

واکنش و برخورد جوامع گوناگون با این سبک از رابطه متاثر از بستر های فرهنگی، جهان بینی و بینش مذهبی افراد آن جامعه است.

همانطور که میبینیم در جوامع غربی پذیرش این سبک از رابطه با توجه به عدم ترویج اعتقادات مذهبی و عدم پایبندی به اصول اخلاقی با سهولت و سرعت بیشتری صورت گرفته است اما در کشورهایی همچون ایران که فرهنگ غالب برگرفته از ریشه مذهبی و الهی است و مقام خانواده در افکار اذهان عمومی جایگاه والایی دارد برقرار کنندگان این سبک از روابط که در نظر قالب افکار عمومی بی بند و باری محسوب می شود با چالش های گوناگونی درگیر هستند.

علاوه بر اینکه اخلاق حسنه و افکار عمومی و باورهای مذهبی در کشور عزیزمان ایران این چنین روابط را برنمی تابد قوانین مدون برگرفته از شرع مقدس اسلام نیز حمایتی از گونه ی نامانوس و غیر اخلاقی برقراری رابطه بین زوجین نمی نمایند.

تا جایی که این برقراری رابطه جرم شناخته شده و دارای مجازات می باشد.( رابطه نامشروع )

رابطه نامشروع

مجازات برقراری ازدواج سفید:

بر طبق قواعد و قوانین حقوقی ایران چناچه زن و مردی بدون ایجاد علقه زوجیت اقدام به برقراری رابطه نمایند مرتکب جرم برقراری رابطه نا مشروع شده اند و چانچه بین زن و مرد رابطه جنسی صورت گیرد شامل تعریف جرم زنا و مستجب ثبوت حد زنا که 100 ضربه تازیانه است می گرددو چنانچه یکی از زوجین در رابطه زوجیت با شخص دیگری باشد در این رابطه مرتکب زنا محصنه می گردد که این جرم طبق قانون و شرع مستجب حد رجم ( سنگسار) می باشد.

همچنین اگر شخصی با علم به اینکه زن و مرد بر یکدیگر محرم نمی باشند خانه ای را به ایشان برای سکونت تحویل یا اجاره دهد این شخص به عنوان قواد یا تسهیل کننده رابطه غیر شرعی قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

فرزند حاصل از ازدواج سفید:

طبق قانون جمهوری اسلامی ایران چنانچه از رابطه غیر قانونی و غیر شرعی و در واقع رابطه ای بدون ازدواج فرزندی متولد شود این فرزند نا مشروع است.( رابطه نامشروع )

تبهات ازدواج سفید:

از آنجایی که ازدواج سفید یک همباشی غیر قانونی و غیر شرعی ترقی می شود، تبعا نباید توقع داشت که این رابطه از امتیازات ویژه عقا نکاح مانند نفقه مهریه، حق مسکن ، توارث و  … برخوردار باشد.( ازدواج سپید )

لذا نه تنها ازدواج سفید هیچ گونه حمایتی از سوی قانون را شامل خود نمی بیند جرم ترقی شده و مجازات دارد.

نوشه شده توسط امیر فراز نعیموت

 

علل گرایش به هم خانگی بدون ازدواج ( ازدواج سفید از منظر قانون )

مشکلات اقتصادی:

مسئله مالی و اقتصاد در تمامی زمینه های زندگی اشخاص نقش بسزایی دارد.( ازدواج سپید )

کشور ما ایران از لحاظ اقتصادی، کشوری آشفته و با توان مالی های متغیر رو به پایین برخوردار می باشد.

که این موضوع باعث شده تا افرادی که به دنبال ازدواج هستند دچار فشار مالی شوند. به همین دلیل بسیاری از جوانان به دلیل فراهم نبودن شرایط اقتصادی مانند: کار، سرمایه، مسکن و … نمی توانند تعهد محضری و قانونی در قبال پیوند زناشویی داشته باشند، به همین دلیل ترجیح آنها بر این است که روابط عاطفی و جنسی خود را از راه ازدواج سفید مدیریت نمایند.

هم خانگی بدون ازدواج

افزایش سن ازدواج در جوانان

ازدواج می بایست در یک بازه مشخصی صورت بگیرد. به همین دلیل با افزایش سن جوانان نوعی سردرگمی در انتخاب و هدف ازدواج رسمی ایجاد می شود.( رابطه نامشروع )

تمامی این موارد باعث می شود که زمینه گمراهی و هدایت روابط عاطفی و جنسی به سوی ازدواج سفید باشد.

بالارفتن سن ازدواج جوانان از دلایل متعددی تبعیت می کند که ریشه در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

محک زدن رابطه :

این افراد بر این باورند که با توجه به شرایط اقتصادی ، اجتماعی و … تعداد کثیری از ازدواج ها منجر به طلاق شده است و جهت جلوگیری از این آسیب  به هر طریق ممکن می خواهند از همسر آینده شان اطلاعات بیشتری در دست داشته باشند تا بتوانند ازدواج موفقی داشته باشند.

بنابراین در ازدواج سفید با طرف مقابل به عنوان همسر به مدت زیاد و یا مدت مشخصی را اقدام به زندگی می کنند تا بتوانند با اخلاقیات و روحیات یکدیگر مقدار آشناییت پیدا کنند.( ازدواج سپید )

که این مورد نیاز به تحلیل بیشتر از طرف افراد صاحب نظر در حوزه ازدواج و فرآیند شناخت دختر و پسر برای تشکیل خانواده و ازدواج موفق داشته باشند.( هم خانگی بدون ازدواج )

هم خانگی بدون ازدواج

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

فریب در ازدواج

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button