استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

جرم معامله صوری

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی  : امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از قرارداد های خرید و فروش ملک در اجرا به مشکلات مختلفی برمی خورد به طور مثال فروشنده ملکی را به خریدار واگذار می نماید اما بعد از معامله مشخص می شود که ملک مذبور در رهن بانک بوده است یا فروشنده حق واگذاری ملک را نداشته و ممنوع المعامله بوده است.

استعلام ثبتی در معامله ملکی:

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

یا همین طور ملکی به فروش رسیده اما فروشنده مالک واقعی ملک نبوده و اسناد جعلی ارائه داده است یا ممکن است به هر دلیل دیگری سند ملک قابل انتقال به شخص دیگری نباشد.

همانطور که می دانیم پیگیری و حل و فصل این قسم از دعاوی در مراجع قضایی مستلزم پرداخت هزینه های مالی و زمانی زیادی می باشد و بعضا به دلیل نقص مدارک و یا عدم دسترسی به فروشنده، نتیجه مطلوب از پیگیری قانونی حاصل نمی شود.

بهترین راهکار چیست؟

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

همواره پیشگیری از هر لحاظ کارآمد تر و بهتر از درمان است در مورد قرارداد خای ملکی نیز هم با اندکی اطلاع از حقوق قانونی می توانیم از بروز مشکل و از دست دادن مال و زمان خود جلوگیری کنیم( استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی )

بدین نحو که هر زمان اراده کردیم که ملکی را خریداری کنیم از فروشنده بخواهیم با در دست داشتن اصل سند ملک به دفترخانه اسناد رسمی رجوع کرده و درخواست استعلام رسمی بنماید.

مزایای استعلام ثبتی

بعد از آنکه دفترخانه مدارک را بررسی کرد از طریق سیستم قضایی اقدام به اخذ استعلام از اداره محترم ثبت اسناد می نماید.

در پاسخ استعلام ثبتی مشخص می شود که مالکین سابق ملک چه کسانی بوده اند و مالکیت ملک از ابتدا بین چه اشخاصی و با توجه به چه دلایلی منتقل گشته است.

همچنین مشخص می شود که اکنون ملک در چه شرایط ثبتی قرار دارد و آیا محیا انتقال به غیر می باشد یا بنا به هر دلیلی نقل و انتقال آن از لحاظ قانونی مجاز نمی باشد.

استعلام:

استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

همچنین در پاسخ استعلام به این موضوع اشاره می شود که شخص فروشنده نیز حق انجام معاملات ملکی را دارد یا به هر دلیلی از جمله دستور قضایی انجام معامله برای ایشان ممکن نمی باشد.

بنابراین اخذ استعلام ثبتی قبل از انجام معاملات ملکی نه تنها امری مفید و چاره ساز است بلکه براساس اصول عقلی و منطقی امری واجب و اجتناب ناپذیر نیز می باشد.

نوشته شده توسط امیر فراز نعیموت

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه در رابطه با “استعلام ثبتی قبل از انجام معامله ملکی

  1. پینگ بک: استعلام ثبتی چیست و چه کاربری دارد؟ - دیده بان حقوق امیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button