جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟ ا توجه به پیشرفت فناوری و در دسترس بودت تلفن های همراه یکی از جرم های امکان ارتکابش برای مجرمین به سهولت فراهم می باشد.

بنابراین لازم است با آگاهی از قوانین و آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی جلوگیری کنیم ، ما قصد داریم در این مقاله پیامد های قانونی ناشی از ارتکاب به جرم مزاحمت تلفنی را بررسی کنیم.

مزاحمت تلفنی عبارت است از:

ارتکاب عملی عمدی و آگاهانه که به محض کشف آن شخص عامل مسئولیت کیفری دارد و باید طبق قانون پاسخگوی عمل مجرمانه خود باشد.

در مزاجمت تلفنی شخص مزاحم با استفاده از وسایل مخابراتی بدون توجیه قانونی خط تلفن متعلق به دیگری را اشغال می کند و با این عمل سب سلب آسایش و آزار دیگران می شود.

هر یک از اعمال مزاحمانه از قبیل فوت کردن ، تولید صداهای ناخراش ، فحاشی و هتاکی ، تهمت زدن و ارائه اخبار کذب که باعث ورود شک روحی به شنونده می شود در قالب مزاحمت تلفنی قابل پیگیری است .

عنصر قانونی جرم مزاحمت تلفنی:

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

طبق ماده ی  641 بخش تعزیرات قانون مجازات  اسلامی، هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

همانطور که میبینیم قانونگذار در این ماده هرگونه مزاحمت با دستگاه های مخابراتی را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین نموده است.

علاوه بر این ماده قانونی:

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

ماده واحده ی قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، مسبب 1366 نیز اشعار می دارد :

هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله ی مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند ، برای بار نخست پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت 1 هفته همراه با اخطار کتبی قطع گردیده و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.

برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت 3 ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منسوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

عنصر مادی و معنوی:

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

برای تحقق این جرم رفتار عملی مرتکب در ایجاد ارتباط حتما باید به صورت غیر متعارف و نا هنجار بوده و انجام آن باعث سلب آسایش شنوده و آزار و اذیت او شود، پس بنابراین این جرم با ترک فعل محقق نخواهد شد.

اما هرگاه ایجاد مزاحمت تلفنی با جرائم دیگری مانند فحاشی و تهدید به قتل باشد عمل مرتکب واجد عناوین مجرمانه ی متعدد می شود.

و در مورد تهدید به قتل به  وسیله پیام تلفنی این عمل مشمول ماده 669 قانون مجازات اسلامی می گردد.

ماده 669 تعزیرات قانون مجازات اسلامی بیان می دارد هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان کند ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام عمل یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است جرم مزاحمت تلفنی جرمی مطلق بوده و مقید به نتیجه خاصی نیست.

بنابراین وجود سوء نیت خاص لازم نیست بلکه مرتکب باید دارای سوء نیت آن باشد.( جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟ )

مرجع رسیدگی کننده به جرم مزاحمت تلفنی:

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

علاوه بر امکان پیگیری این جرم از سوی شرکت مخابرات از طریق دادسرا و با تنظیم شکواییه نیز این جرم قابل پیگیری قضایی است.

برای اقدام قانونی مانند سایر جرایم باید با تنظیم شکواییه به دادسرا محل وقوع جرم که در واقع همان محلی که تماس با شما حاصل شده یا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

بعد از تنظیم شکواییه شکایت شما به صورت مستقیم یا از طریق دفاتر خدمات قضایی به شعبه دادسرا ارجاع داده می شود سپس شعبه با ارسال نامه ای خطاب به کلانتری تکمیل تحقیقات را خواستار می شود کلانتری مربوطه به دستور مقام قضایی اقدام به اخذ استعلام از شماره تلفن خاطی و پرینت مکالمات تلفنی شاکی را می نماید.

بخش حقوقی شرکت مخابرات خط تلفن همراه یا تلفن عادی را ردیابی می نماید و پاسخ را به مرجع استعلام کننده ارائه می دهد.

پس از این مرحله و مشخص شدن هویت صاحب خط تلفنی مزاحم از سوی دادسرا برای آن صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می شود و دادسرا برای تحقیق او را احضار می کند.

چنانچه در جریان دادرسی شاکی شکایت خود را پس بگیرد تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به این دلیل که این جرم از جرائم عمومی بوده و طبق قانون قابل گذشت نمی باشد.

استناد به صدای ضبط شده می تواند در اثبات جرم مزاحمت تلفنی راهگشا بوده و با نظر دادگاه جزء امارات به حساب آید.

مجازات مزاحمت تلفنی:

جرم مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

علاوه بر مجازاتی که قانونگذار برای مرتکبین جرم مزاحمت تلفنی در نظر گرفته است در بالا به آن اشاره شد، چنانچه شخص شاکی متحمل ضرر و زیان مادی شده باشد مطابق قانون می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه به همراه دلایل خود ضرر وارده را از مرتکب مطالبه کند.

بنابراین دادگاه چنانچه متهم را مجرم بداند ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر می کند.

نوشته توسط امیرفراز نعیموت

 

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button