درباره طلاق رجعی

درباره طلاق رجعی

امروز در مورد یکی از مسائل رایج در مباحث حقوقی می خواهیم صحبت کنیم اصطلاح طلاق رجعی اصطلاحی است که شاید خیلی از شما خوانندگان محترم آن را بارها شنیده باشید

ولی احتمالا در رابطه با ماهیت حقوقی این اصطلاح اطلاع چندانی ندارید و بنده در مقاله پیش رو به تشریح ماهیت حقوقی این اصطلاح می پردازیم

طلاق رجعی به آن نوع از طلاق گفته می شود که در مدت عده برای مرد حق رجوع به همسرش وجود دارد و حال سوالی که پیش می آید این است که حق رجوع و عده چیست ؟


شرایط طلاق رجعی – عده


طلاق رجعی

عده عبارت­ است از مدتی که تا پایان یافتن آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده­ است، نمی‌تواند شوهر دیگری اختیار کند.

در حقیقت عده مدتی ­است که در آن زنی که از همسرش جدا شده برای اطمینان از نداشتن فرزندی از همسر خود (پاک بودن رحم خود) و احترام به رابطه‌ی زناشویی سابق، حق ازدواج مجدد را از دست می‌­دهد.


و مدت این عده به عوامل مختلفی بستگی دارد در حقیقت
این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج (مرگ شوهر، فسخ نکاح یا طلاق)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و بارداری یا عدم بارداری زن متفاوت است که مختصرا به آنها اشاره می‌کنیم.


مدت زمان عد ه ی طلاق

• عده‌ی طلاق در عقد دائم ۳ طهر است. طهر در لغت به معنای پاکی است و به روزهای پاکی زن از حیض و نفاس ایام طهر می­‌گویند، بنابراین در عده‌ی طلاق، زن باید ۳ پاکی بر خود ببیند تا عده‌ی او به اتمام برسد.

(حیض خونریزی ماهیانه زنان در ایام خاص و نفاس خونریزی بعد از فارغ شدن زن از بارداری است.)


• عده‌ی زن حامله چه عقد موقت باشد چه دائم تا زمان وضع حمل است.


• عده‌ی وفات چه در عقد دائم و چه در عقد موقت در هر حال ۴ ماه و ده روز است.

مگر اینکه زن حامله باشد که در این صورت عده‌ی وفات تا زمان وضع حمل است.

ودر خصوص تعریف اصطلاح رجوع باید گفت


مراد از حق رجوع در طلاق رجعی آن است که مرد می‌­تواند در مدت عده بدون آنکه نیاز به عقد مجدد باشد با هر لفظ یا عملی به همسر خود بفهماند که او را مجددا به همسری خود پذیرفته ­است

مشروط بر آنکه قصد رجوع داشته­ باشد. در واقع قانون­گذار ایران قصد رجوع را شرط اساسی در برقراری مجدد رابطه‌ی زناشویی قرار­داده تا امکان سوءِ­استفاده از زن مطلقه را از بین ­ببرد.

و منظور از قصد­ رجوع آن است که مرد اراده‌ی واقعی مبنی بر از سر­گیری رابطه‌ی زناشویی و تشکیل مجدد خانواده‌ی خود را داشته باشد و بخواهد مجددا با همسر مطلقه‌ی خود زندگی ­کند.

بنابراین اگر مرد قصد رجوع نداشته حتی اگر عملی انجام­ بدهد که نشان از رجوع باشد (مثل لمس کردن دست همسر خود یا بغل کردن وی) قانونا و بنابر نظر اکثر فقها رجوع واقع نشده ­است.

علت اینکه در مدت عده‌ی طلاق رجعی، رجوع نیازمند عقد جدید نیست آن است که زن مطلقه‌ی رجعیه [در طلاق رجعی به زن مطلقه، مطلقه‌ی رجعیه گفته می‌شود] در در حکم زوجه است و تمام آثار زوجیت برپاست


نفقه در طلاق رجعی

در طلاق رجعی مرد می‌تواند تا زمانی که عده پایان نیافته، بدون انشای عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید. به چنین طلا‌قی، طلاق رجعی و به چنین زنی مطلقه رجعیه گویند.

بازگشت مرد به سوی همسر خود در چنین طلا‌قی ممکن است با ادای لفظ یا انجام فعلی صورت گیرد.


و در زمان عده ی طلاق رجعی که ۳ ماه و ۱۰ روز پس از ثبت طلاق می‌باشد و مرد مکلف به پرداخت نفقه همسرش می باشد.


طلاق رجعی و ارث

طلاق رجعی یعنی مرد می تواند در دوران عده به همسر خود برگردد و از طلاق و جدایی منصرف گردد
در صورت رجوع یعنی انصراف از جدایی جاری کردن صیغه خاص و رعایت شرایطی لازم نیست و همچنین لزومی ندارد به دادگاه یا جای دیگری مراجعه نمایند و البته اگر طلاق آنان ثبت شده باشد، ثبت رجوع الزامی است.


در طول زمان عده طلاق رجعی نیز نفقه زن بر عهده مرد است و در صورت فوت هر یک از آنان از یکدیگر ارث می برند زیرا زنی که در عده طلاق رجعی است هنوز همسر مرد است.


نکته:

. منظور از عده این است که زن پس از طلاق در یک مدت مشخص (سه ماه) نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند
۲.رجوع می تواند به صورت انجام کاری،فرستادن هدیه یا ادای لفظی صورت گیرد

بازنشر از خلیلیان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button