شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده

شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده

شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده: با توجه به اینکه یکی از اهداف ازدواج فرزند آوریمی باشد گاها پیش می آید که علی رغم ازدواج، زن و شوهر قادر به تولد فرزندی نمی باشند همچنین با توجه به نرخ بالای طلاق بین زوجین بعضا زندگی مشترک بدون داشتن فرزندی خاتمه می یابد.( قبول فرزند )

با این حال اشتیاق خیلی از زوجین بی فرزند یا زنان و دختران مجرد یا حتی خانواده هایی که فرزندی دارند برای قبول و سرپرستی فرزند خوانده بسیار است.

اما از آنجا که می دانیم که این مهم باید تحت نظر قوانین جاری کشوری انجام پذیرد باید قوانین مربوط این مسئله را بررسی کنیم.

شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب 92/7/21 شرایط فرزند خواندگی را شرح و تعیین نموده است.

طبق مواد این قانون کلیه اتباع ایرانی مقیم ایران می توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول این قانون را با راعایت مقررات مندرج در آن و با حکم دادگاه صالح برعهده بگیرند.

علاوه بر این ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند تقاضای سرپرستی خود را از طریق سفارتخانه یا دفاتر حفاظت از منافع جهموری اسلامی ایران به سازمان بهزیستی تقدیم نمایند.

چه کسانی صلاحیت سرپرستی کودکان و نوجوانان این قانون را دارند:( شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده )

ماده۵ ـ افراد زیر میتوانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول این قانون را از سازمان درخواست نمایند.

الف ـ زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به این که حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد.( قبول فرزند )

ب ـ زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر این که حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشد.

ج ـ دختران و زنان بدون شوهر، درصورتی که حداقل سی سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.

طبق این قانون چانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه دار شدن زوجین وجود نداشته باشد درخواست کنندگان از شرط مدت 5 سال مقرر بر بند الف این ماده مستثنا می باشند.

اما بایدی در پذیرش سرپرستی این کودکان الویت با چه کسانی است؟

طبق این قانون الویت پذیرش با زن و شوهری است که فرزندی ندارند و سپس بعد از آنان زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند در مرحله ی بعدی قرار دارند و در نهایت زن و شوهر های دارای فرزند امکان درخواست پذیرش را دارند.( قبول فرزند )

باید توجه کرد در مواردی که زن و شوهری درخواست کننده سرپرستی باشند درخواست باید به طور مشترک از طرف آنان تنظیم و ارائه گردد.

شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده

درخواست کنندگان سرپرستی چه شرایطی باید داشته باشند؟( شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده )

ماده۶ ـ درخواست کنندگان سرپرستی باید دارای شرایط زیر باشند: 

الف ـ تقیّد به انجام واجبات و ترک محرمات( قبول فرزند )

 ب ـ عدم محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی

 ج ـ تمکن مالی دـ عدم حجر

 هـ ـ سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی

 وـ نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل

 زـ صلاحیت اخلاقی 

ح ـ عدم ابتلاء به بیماری های واگیر و یا صعب العلاج 

ط ـ اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

باید توجه داشت که طبق این قانون رعایت اشتراکات دینی میان سرپرست و افراد تحت سرپرستی الزامی است، البته دادگاه با رعایت مصلحت کودک یا نوجوان غیر مسلمان سرپرستی وی را به والدین مسلمان بسپارد.

درخواست کنندگان نمی توانند بیش از 2 کودک یا نوجوان را سرپرستی نمایند مگر در مورادی که کودک یا نوجوان تحت سرپرستی، اعضای یک خانواده باشند.

چه کودکانی امکان سپرده شدن به سرپرستی را دارند؟

طبق ماده 8 قانون فوق الذکر تنهابرای کودکانی که امکان سپرده شدن به سرپرستی محیا است.

الف ـ امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد. ( قبول فرزند )

ب ـ پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب ازسوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.

شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده

 ج ـ افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیتدار به سازمان سپرده گردیده و تا زمان دوسال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان مراجعه ننموده باشند.

 دـ هیچ یک از پدر، مادر و جدپدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.( شرایط پذیرش سرپرستی فرزند خوانده )

طبق ماده 14 این قانون دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می نماید که درخواست کننده ی سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند با این حال تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مذبور با دادگاه است.( قبول فرزند )

نوشته شده توسط امیر فراز نعیموت

ابطال حکم سرپرستی

  • هر گاه در اثر اعتراض پدر و مادر حقیقی کودک آشکار شود که شرایط صدور حکم فرزندخواندگی در جریان دادرسی فریبی به کار رفته است، دادگاه صادر کننده باید آن را باطل کند.

 

  • از موارد دیگر ، درخواست دادستان از دادگاه در صورت سوء رفتار و نبود صلاحیت زوجین، درخواست سرپرست به علت سوء رفتار کودکان یا نبود استطاعت مالی، توافق کودک با سرپرست پس از سن قانونی یا موافقت سرپرست با والدین واقعی کودک، از مواردی است که حکم سرپرستی فسخ خواهد شد.

بر اساس بند ب ماده 25 قانون فرزندخواندگی والدین می توانند در صورتیکه سوء رفتار فرزند غیر قابل تحمل شود اقدام به فسخ حکم سرپرستی کنند.

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button