ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان : یکی از معظلات و مشکلاتی که همواره ساکنین و مدیران ساختمان ها با آن دست به گریبان اند کوتاهی ساکنین و مشترکین در پرداخت شارژ آپارتمان است.

این شرایط ممکن است در خیلی از آپارتمانهای مسکونی یا اداری پیش بیاید که یکی از واحدها از پرداخت حق شارژ خود امتناع کند .

اما ابتدا باید بررسی شود تعریف شارژ آپارتمان چیست؟

شارژ آپارتمان:

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان

از تمامی ساختمان ها چه مسکونی چه ادارای و غیره دارای یک سری هزینه های متداول و روتین هستند که غالبا شامل هزینه نگهداری محیط های مشترک آپارتمان از جمله راه پله ها، آسانسور، باغچه و حیاط ، پشت بام، پارکینگ و سایر محیط های مشترک می شود همچنین نظافت این محیط ها و هزینه تعمیرات آن نیز در شارژ آپارتمان محاسبه می شود. همچنین دستمزد سرایدار و هزینه پرداخت قبوض مشترک نیز در شارژ آپارتمان محاسبه می شود.

قانونگذار در قانون نحوه تقسیم شارژ بین ساکنین را مشخص می نماید که مدیران ساختمان ملزم به پیروی از این قوانین می باشند.

عدم پرداخت شارژ آپارتمان / ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان:

تا زمانیکه ساکنین نسبت به پرداخت شارژ آپارتمان به موقع اقدام می کنند مشکلی پیش نمی آید اما مسئله از آنجایی شروع می شود که یک یا چند نفر از ساکنین حق شارژ خود را پرداخت نمی کنند. حال باید ببینیم که قانون چه راهکاری را برای حل این مشکل در نظر گرفته است:

1) دریافت شارژ آپارتمان از طریق اداره اجرائیات اسناد رسمی

ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان

سریع ترین و مواثر ترین روش وصول مطالبات وجه عقب افتاده از ساکنین آپارتمان اقدام از طریق اجراعیات ثبت است.

در همین راستا توجه شما را به ماده ی 10 مکرر آیین نامه ی اجرایی قانون تملک آپارتمانها جلب می نماییم. ‌

لایحه قانونی اصلاح قانون الحاق ماده 10 مکرر و دو تبصره به قانون تملک آپارتمانها ‌مصوب 59.3.17 ‌ماده واحده – ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمانها مصوب 1351 و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 3 به آن افزوده‌می‌گردد:

‌ماده 1 مکرر ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان

در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک از طرف مدیر یا هیأت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر‌مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود.

‌هر گاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیأت مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه‌به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره به او خودداری کنند و در صورتی که مالک و یا‌استفاده‌کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننماید اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیأت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق‌اظهارنامه ابلاغ شده اجراییه صادر خواهد کرد.

عملیات اجرایی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هر حال مدیر یا‌هیأت‌مدیران موظف می‌باشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام‌نمایند.

‌تبصره 1

رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیأت مدیران و صورت ریز سهم مالک یا استفاده‌کننده از هزینه‌های مشترک و رونوشت اظهارنامه‌ابلاغ شده به مالک یا استفاده‌کننده باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجراییه گردد. (ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ آپارتمان )

‌تبصره 2

نظر مدیر یا هیأت‌مدیران ظرف ده‌روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه نخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است. دادگاه خارج‌از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی به  موضوع رسیدگی و رأی می‌دهد این رأی قطعی است.

در مواردی که طبق ماده فوق تصمیم به‌قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلائل را قوی تشخیص دهد دستور‌متوقف قطع خدمات مشترک را تا صدور رأی خواهد داد.

‌تبصره 3

در صورتی که مالک یا استفاده‌کننده مجدداً و مکرراً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینه‌های مشرک گردد علاوه بر سایر پرداختی‌ها مکلف به‌پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه  می‌باشد.

شیوه اقدام

چنانچه قصد اقدام وفق قانون یاد شده را داشته باشیم مدیر ساختمان باید اظهارنامه ای را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضائی به طرفیت مشترک خاطی ارسال نماید پس از آن چنانچه ظرف 10 روز از رویت اظهارنامه توسط مخاطب وجه پرداخت نگردد، مدیران ساختمان قادر خواهند بود از ارائه خدمات مشترکی که در قانون ذکر شده به ساکن امتناع کنند و اگر این روش نیز کارساز نشد مدیر ساختمان باید در سامانه نوبت دهی اداره اجرای ثبت اسناد اقدام به دریافت نوبت نماید و در تاریخ نوبت دهی با حضور در محل اداره اجراییه ثبت درخواست توقیف اموال ساکن خاطی از جمله حساب های بانکی، خودرو یا املاک غیر منقول و … بدهکار را به اندازه مبلغ شارژ معوقه توقیف و برداشت نماید.

 

2) اخذ شارژ آپارتمان از طریق دادگاه

مدیر ساختمان می تواند علاوه بر روشی که در بالا ذکر شد از طریق ثبت دادخواست مطالبه وجه حق شارژ آپارتمان در مرجع قضائی نسبت یه وصول طلب از مشترک خاطی اقدام کند. با توجه به اینکه مبلغ میزان بدهی چه مقدار است (تا دویست میلیون ریال یا بیشتر از آن) پرونده به مرجع قضائی ذی ربط (دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف) ارجاع می شود.

در این روش مانند کلیه پرونده های مطالبه وجه با ارائه مدارک بدهکاری خوانده از جمله صورتجلسه مجمع عمومی آپارتمان مبنی بر تعیین هزینه شارژ ساختمان دادگاه اقدام به صدور رای می نماید و پس از قطعی شدن رای صادره، دادنامه دال بر محکومیت ساکن خاطی به پرداخت شارژ معوقه از طریق شعبه اجرای احکام مرجع صدور رای قابل اجرا خواهد بود در این مرحله نیز مرجع اجرای احکام قادر به توقیف اموال نام برده به میزان بدهی و در صورتی که او مالی نداشته باشد قادر به صدور حکم جلب او وفق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی خواهد بود.

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button