قانون ازدواج با اتباع خارجی

قانون ازدواج با اتباع خارجی : بر اساس آمار رسمی ازدواج مرد و زن ایرانی با اتباع خارجی در ایران سالانه روند صعودی دارد ، بخش کثیری از این آمار را استان های مرزی کشور به خود اختصاص داده اند.

از این روی واجب است که شرایط قانونی ثبت ازدواج شهروندان ایرانی با اتباع بیگانه مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد.

در قانون مدنی کشور ما نسبت به ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی سخت گیری بیشتری شده است ، ما در ماده 1060 ایم قانون در این باره می خوانیم 🙁 ازدواج زن ایرانی با تبع خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است)

اما باید ابتدا ببینیم منع قانونی که در این ماده قانونگذار بیان می دارد چیست؟ با توجه به شرایط عمومی قرارداد ها برای صحت عقد ازدواج نیز باید قصد و رضای طرفین احراز شود و همچنین موانع شرعی مثل قرابت و خویشاوندی وجود نداشته باشد.

قانون ازدواج با اتباع بیگانه

همینطور باید مرد بیگانه از طرق قانونی به کشور وارد شده باشد. اما یکی از شرایط اصلی تساوی مذهبی بین زن ایرانی و مرد بیگانه است. و همانطور که می دانیم بر اساس قوانین وفقهی و اسلامی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان به طور کل ممنوع است، با همین نگاه وفقهی ماده 1059 قانون مدنی عنوان کرده است : ( نکاح مسلمه با غیر مسلم جایز نیست )

بر همین اساس چنانچه مرد غیر مسلمانی قصد ازدواج با زن ایرانی مسلمان را داشته باشد باید نسبت به اخذ گواهی تشرف به اسلام از یکی از مراکز اسلامی یا کراجع تقلید در داخل یا خارج کشور اقدام کند.

قانون ازدواج با اتباع خارجی

مراحل درخواست ثبت قانونی ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی:

آیین نامه زناشویی بانوان ایرانی رعایت یک سری شرایط خاص قانونی را برای ثبت ازدواج زن ایرانی و مرد بیگانه در نظر گرفته است:

1- درخواست طرفین مبنی بر تقاضای صدور پروانه اجازه زناشویی

2- گواهی مشخص کننده وضعیت تاهل یا تجرد مرد صادره از مراجع رسمی محلی یا ماموران کنسولی و سیاسی کشور متبوع

3- گواهی عدم سو پیشینه و محکومیت کیفری از مراجع رسمی کشور متبوع مرد همچنین در صورتیکه که مرد مقیم ایران بوده اخذ گواهی سوپیشینه از مراجع ایران الزامی است.

4- گواهی توانایی مالی مرد از مراجع کشور متبوع به همراه تعهدنامه رسمی مرد در خصوص پرداخت نفقه زن و اولاد.

در خصوص اخذ گواهی تجویز ثبت ازدواج این نکته قابل توجه است که مرجع صالح به صدور این گواهی وزارت کشور است

بنابراین زوجین درخواست کتبی خود مبنی بر تجویز ثبت نکاح را باید به این وزارت خانه تحویل دهند.

ازدواج زن با اتباع خارجی

ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی:

یک مرد ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی نیاز به دریافت اجازه کتبی از وزارت کشور ندارد و طبق وفقه و قانون ایران مرد ایرانی مسلمان می تواند با هر زن مسلمان یا غیر مسلمان اهل کتاب ازدواج موقت برقرار کند اما ازدواج دائم با زن غیر مسلمان برای مرد مسلمان ایرانی ممنوع می باشد.

بنابراین وحدت دین بین مرد و زن خارجی شاید تنها شرایط ثبت ازدواج برای آنها باشد، اما مراحل ثبت ازدواج آنان باید از طریق بخش امور اتباع خارجی نیروی انتظامی انجام شود .

طبق قانون ایران به استناد بند 6 ماده 976 قانون مدنی به زوجه تابعیت ایرانی اعطا می گردد و اولاد حاصل از این ازدواج ایرانی شناخته می شود.

با وجود اینکه نسبت به ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی در قانون سهل گیری نسبی وجود دارد اما قانونگذار ما در ماده 1061 قانون مدنی و همچنین در ماده واحده ی منع ازدواج کارمندان امور وزارت خارجه با اتباع بیگانه مصوب 1345 ازدواج برخی از مامورین رسمی ومحصلین دولتی و کارمندان امور خارجه به دلیل مصلحت امنیتی و سیاسی با محدودیت ها و ممنوعیت هایی روبه رو کرده است.

ازدواج مرد با اتباع خارجی

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button