ملک طلق چیست؟

ملک طلق چیست؟

ملک طلق چیست؟ طلق در لغت به معنای آزاد ، رها و حلال آمده است اما در اسناد رسمی طلق به معنای سندی است که مالک می تواند هرنوع تصرف حقوقی و معامله ای را در مورد آن انحام دهد. می تواند ملک را بفروشد، ببخشد یا بر هر نحو دیگری معامله کند.

زمانیکه یک سند به اصطلاح ثبتی طلق است ما می دانیم که می توانیم آزادانه و قانونی نسبت به ثبت معاملات در مورد آن اقدام کنیم.( ملک طلق چیست؟ )

همیشه در معاملات املاک از اصطلاحاتی استفاده می شود که اغلب معنی حقوقی دارند و ممکن است برای شما نا آشنا باشد و معنای آن را ندانید. یکی از این اصطلاحات کاربردی ملک طلق می باشد. ملک طلق به ملکی گفته می شود که مالک آن مجاز به هرگونه تصرفی در آن باشد مانند اجاره ملک، فروش آن و یا حتی بخشیدن آن و به طور کلی تمام اختیارات آن ملک با مالک می باشد.

در چنین مواردی آن ملک را ملک طلق می گویند و به سند آن ملک سند طلق گفته می شود. جالب است بدانید کلمه طلق در لغت به معنی خالص و بدون شریک می باشد و ترکیب آن با واژه ملک معنی حقوقی پیدا می کند. صاحب ملک طلق هیچ مشکل و هیچ مانعی برای استفاده و تصمیم گیری درباره ملک خود ندارد.

نکته مهم در معامله آپارتمان ها این است که وقتی مالک دارای قدرالسهم از عرصه می باشد یعنی ملک او طلق می باشد اما توجه داشته باشید که آپارتمان های موقوفی و مسکن مهر مالک عرصه آن نمی باشند پس اینجور آپارتمان ها ملک طلق محسوب نمی شوند. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با سابقه درخشان در زمینه مباحث حقوقی ملکی در ادامه توضیحات کاملی را برای شناسایی ملک طلق بیان کرده اند.

 

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

ملک طلق چیست؟
ملک طلق چیست؟

چگونه بفهمیم ملک طلق است و چه املاکی طلق نیستند؟

برای آنکه از طلق بودن ملکی اطمینان کامل حاصل کنیم، تنها راه آن مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و گرفتن استعلام ثبتی از ملک مورد نظر می باشد. باید دقت داشته باشید که فقط قید شدن کلمه ملک طلق در سند کافی نمی باشد و مالک نمی تواند تنها به آن استناد کند چون این امکان وجود دارد ملکی در رهن بانک باشد و یا در بازداشت قرار داشته باشد که این موارد در سند مالکیت ذکر نشده باشد.

به طور کلی 3 دسته از املاک جزو ملک طلق نیستند.

1- املاکی که به دستور مقام محترم قضایی توقیف شده باشد و در بازداشت مراجع قضایی باشد.

2- املاکی که به هر دلیلی در رهن باشند ملک طلق نیستند.

3- املاکی که زمین آنها موقوفی یا متعلق به دولت باشد از نظر عرصه ملک طلق نمی باشند و ملک فقط در اعیان طلق محسوب می شود.

 

ویژگیهای ملک طلق

 

3- هیچگونه مانعی برای نقل و انتقال ملک وجود ندارد.

 

1- مهم ترین ویژگی ملک طلق این است که هر 6 دانگ ملک باید متعلق به یک فرد که همان مالک است باشد.

 

4- مالک مجاز به اجاره، فروش،گرو گذاشتن، وقف و هرگونه تصمیمی به اختیار خود می باشد. 2- مالک ملک طلق نباید هیچگونه شریکی در آن دارایی داشته باشد.

 

 

ملک طلق

ملک طلق چیست؟

اما در مقابل وازه ی طلق سند غیر طلق قرار دارد.

سند غیر طلق سندی است که مالک نمی تواند آزادانه در مورد آن ملک اقدام به نقل و انتقال کند و یا اینکه اصلا ملک مالک شخصی نداشته باشد و یا از اموال عمومی و یا وقف باشد .( ملک طلق چیست؟ )

پس چنانچه بتا به هر دلیلی مانند بازداشت بودن ،وثیقه بودن، رهن بودن و یا در وقف بودن و یا ورود در اموال عمومی ملک قابل واگذاری و نقل و انتقال نباشد به اصطلاح ثبتی سند آن غیر طلق است.

نوشته شده توسط امیر فراز نعیموت

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاور و وکیل ملکی با شماره های تماس سایت تماس حاصل فرمایید.

4/5 - (34 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button