استعلام ثبتی چیست و چه کاربری دارد؟

استعلام ثبتی چیست و چه کاربری دارد؟

هر نوع نقل و انتقال و تغییر وضعیت و یا بازداشتی یا هر دستور قضائی دیگر مربوط به هر ملک غیر منقول از زمان ثبت در دفتر املاک اداره ثبت محل در سوابق پرونده ی آن ملک درج و ضبط می شود. با انجام این کار هر زمان که لازم باشد می توان با رجوع به گردش اتفاقات مندرج در پرونده به طور کامل نسبت به سوابق ملک مورد نظر آگاهی لازم را کسب کرد. 

همچنین با توجه به گسترش معاملات ملکی و اتفاقات ناخواسته و ناگواری که در جریان خرید یک ملک برای خریدار پیش می آید مانند اینکه سند ملک بازداشت باشد یا متعلق به شخص دیگری غیر از فروشنده باشد، شرایط ایجاب می کند که سابقه ملک به وضوح برای خریدار روشن باشد.

در همین راستا در معاملات ملکی شخص خریدار این حق را دارد که به علاوه سند مالکیت تقاضای اعلام وضعیت ثبتی ملک یا همان گردش ثبتی را از فروشنده درخواست کند و فروشنده نیز موظف است با رجوع به یک دفتر اسنادرسمی درخواست استعلام سابقه ثبتی ملک مورد نظر را بنماید.

در همین راستا در معاملات ملکی شخص خریدار این حق را دارد که از خریدار درخواست کند تا به علاوه سند مالکیت (استعلام گردش ثبتی) ملک نیز در اختیار او قرار گیرد، فروشنده نیز موظف است با رجوع به یک دفتر اسنادرسمی درخواست استعلام ثبتی ملک مورد نظر را بنامید.

اهمیت استعلام سند رسمی

با توجه به موارد بیان شده استعلام ثبتی ملک برای بررسی اعتبار سند ملک و احراز هویت فروشنده صورت می گیرد و دارای مزایای مهمی است که برای انجام معامله ملکی واجب و لازم است از جمله:

  1. انجام معامله ملکی با امنیت بالا
  2. حصول اطمینان از اینکه مالک ملک مورد نظر دقیقا چه کسی است!
  3. بدست آوردن اطلاعات کامل در مورد شرایط ثبتی ملک
  4. می توان مطلع شد که ملک مال مشاعی است یا فقط یک مالک دارد.
  5. چنانچه ملک وصیغه وامی قرار گرفته باشد یا سند آن رهن بانک یا هر مرجع دیگری باشد با اخذ استعلام ثبتی این موارد روشن می شود.
  6. چنانچه ملک موقوفه باشد یا به هر دلیل حقوقی دیگر به صورت کامل یا جزئی قابل نقل و انتقال نباشد و یا دارای شرایط ویژه حقوقی باشد استعلام ثبتی آن را مشخص می کند.( استعلام ثبتی چیست و چه کاربری دارد؟ )

استعلام ثبتی چیست و چه کاربری دارد؟

 

اهمیت استعلام سند ملک

استعلام چیست؟ برای سنجیدن اعتبار ملکی که قرار است معامله شود حتما باید استعلام سابقه ثبتی ملک را بگیرید و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است به دلایل مختلفی مانند ایجاد حس امنیت از انجام معامله، اما یکی از دلایل مهم حصول اطمینان از مالک بودن فروشنده و اعتماد به وی می باشد. همچنین اگر ملک مورد معامله دارای چند مالک باشد یا حتی اگر در گرو بانک باشد و در تضمین وام استفاده شده باشد با استعلام سابقه ثبتی ملک مشخص می شود.

پس بسیار مهم است که برای مشخص شدن گزارش شرایط ثبت شده ملک و شرایط حقوقی خاص آن در صورت وجود از استعلام ثبتی استفاده کنید.

روش تهیه پاسخ استعلام املاک جاری (استعلام ثبت)

در مواقع انجام هر معامله نسبت به املاک جاری، دفاتر اسناد رسمی موظف هستند از قبل جریان ثبتی املاک را از اداره ثبت محلی که ملک در آن واقع شده استعلام نمایند. همینطور برخی از مراجع قضایی یا دستگاه های اجرایی ذیربط در موارد و مواقع ضروری برای استعلام جریان ثبتی املاک جاری مجاز هستند مانند استعلام دادگاه از اداره ثبت.

برای تهیه پاسخ اول باید استعلام را از مراجع ذیصلاح دریافت کنید سپس ثبت در دفتر اندیکاتور به دستور مسئول اداره ثبت و پس از ارسال به بایگانی و ضمیمه شدن در پرونده ارجاع نزد نماینده مربوطه برای اقدام کردن. نماینده ثبت پس از بررسی پرونده پاسخ جریان کامل ملک را تهیه می کند و بعد متصدی مربوطه گواهی عدم بازداشتی را صادر و اگر مرج استعلام کننده ملک دفترخانه اسناد رسمی باشد برای تعیین میزان بدهی ملک، پرونده را به حسابداری ارجاع می دهد.

مسئول حسابداری پس از بررسی پرونده بقایای ثبتی و حقوق دولتی را تعیین کرده و آن را در پاسخ استعلام ثبت می نماید. در آخر نیز پاسخ استعلام توسط مسئول اداره امضا و از دفتر اندیکاتور به مرجع استعلام کننده ارسال می شود.

نوشته شده توسط امیر فراز نعیموت

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت اطلاعات حقوقی و ارتباط با گروه مشاور به صفحه اصلی رجوع نمایید.

———————————————————–

 

3.8/5 - (29 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button