جرائم رایانه ای

جرائم رایانه ای :  با رشد علم و تکنولوژی و گسترش روابط افراد  در فضا‌های مجازی و ایجاد شبکه‌های متعدد اجتماعی و با توجه به انتشار اطلاعات شخصی‌ افراد در این شبکه ها، زمینه برای سؤ استفاده برخی‌ افراد سودجو و ناهنجار ایجاد گردیده .

از این رو لزوم حراست از شرف و آبروی مردم و ضرورت اطلاعات اشخاص در فضای سایبری ،قانون گذر را بر این داشته تا قوانینی برای جلوگیری از وقوع جرم در فضای سایبری و مجازات اینگونه از مجرمین تنظیم کند.

مطالبی از جرائم رایانه ای

قانون گذاران محترم کشورمان نیز با تکیه بر اصول فقهی‌ حقوقی و با استفاده از علم روز برای برقراری نظم و امنیت و تامین منافع مردم و حاکمیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بستر فضای سایبر قوانینی‌ را  تنظیم نموده که به اقتضای فضای نشریه و جهت آگاهی‌ مخاطبان عزیز به چند نمونه از قوانین جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی اشاره می‌کنیم

اولین نمونه از جرایم رایانه ای:

ماده 1_ هرکس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله‌ تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد

دسترسی غیر مجاز به معنای دستیابی بدون مجوز به محتوای ذخیره شده یا در حال پردازش در یک یا چند سامانه رایانه ای ، مخابراتی یا شبکه ای در قالب هر فایل و با بر پسوندیست.

نمونه دوم جرائم کامپیوتری:

      ماده12ـ هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد

در جوامع امروزی داده‌ها و اطلاعات را پس از ماده و انرژی به عنوان سومین عامل بنیادی می‌‌شناسند .قانون گذر در ماده فوق  داده ‌های متعلق به همه کاربران(اعم از حقیقی‌ و حقوقی) رایانه و فضای سایبر را مورد حمایت قرار داده است

نمونه سوم از جرائم :

موضوع بعدی مربوط فی‌ انتشار محتویات خصوصی یا اسرار دیگران می‌باشد که بین می‌دارد:

ماده16ـ

هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون(40.000.000) . ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

ماده17ـ

هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج  میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات  محکوم خواهدشد.

این بخش از این قانون با توجه به اهمیت حریم خصوصی به عنوان یکی‌ از ارزشمند‌ترین مفاهیم نظام‌های حقوقی توسعه یافته و اصل سازمان بخشی جامعه مدنی با لحاظ ارتباط تنگاتنگ آن با کرامت و شخصیت و آزادی و استقلال انسان تدوین گردیده است.

نمونه چهارم از جرم های کامپیوتری:

و اما یکی‌ از متداول‌ترین مواردی که در دنیای مجازی  با آن روبرو میشویم انتشار مطلب خلاف واقع و بعضاً نسبت دادن اخبار نادرست به دیگر اشخاص از سوی کاربران یا همان (( نشر اکاذیب)) است که به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد.

ماده18ـ

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد،

اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000)
ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد

جرائم رایانه ای

همانطور که ملاحظه کردید:( جرائم رایانه ای )

قانون گذار سعی‌ بر این داشته تا در بستر قانون و پیش بینی‌ مجازات‌های کیفری از ارتکاب جرم در فضای سایبری جلوگیری و فضا را برای کاربران امن سازد.

هرچند صاحب نظران عقیده دارند جهت کاهش جرایم رایانه‌ای و ایجاد فضای امن در دنیای مجازی علاوه بر وضع قوانین باید به فرهنگ سازی گسترده و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی‌ بوسیله آموزش‌ها از سنین پایه و در کل جامعه پرداخت.

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button