جرایم رایانه ای و مزاحمت در تلگرام، اینستاگرام

از برنامه ها و اپلیکیشن های پر طرفدار در فضای مجازی میتوان به برنامه های تلگرام اینستاگرام فیس بوک و… اشاره کرد. در کنار فوایدی که از این برنامه ها میتوان نام برد باید به مضرات آن نیز اشاره کرد.

به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای مجازی جامعه با مفاهیم و هنجار ها و اولویت های جدیدی مواجه میشود که در ابتدا تمییز بین خوب و ناپسند کمی دشوار است، اما رفته رفته و با معمول شدن نرم افزار یا اپلیکیشن جدید فواید و مضرات آن شناخته میشود و کم کم روان شناسان سیاستمداران حقوقدانان و مسولین و سایر اقشار جامعه با بررسی آن از ابعاد مختلف نظرات خود را در مورد فواید و مضرات آن برنامه مطرح میکنند.

همه ما میدانیم که برنامه تلگرام یا اینستاگرام فواید بسیاری دارند، با ایجاد گروه های مختلف روابط افرادی که در فامیل یا ببین دوستان به علت کم شدن دیدو بازدید ها کم رنگ شده بوده جان دوباره میگیرد و در گسترش روابط نقش موثری دارد، همینطور با اشتراک عکس ها و فیلم ها اخبار خیلی با سرعت در بین مردم پخش شده و سرعت انتقال اطلاعات بالا میرود، در کنار فواید نامبرده و دیگر فوایدی که ذکر آن لازم نمیباشد مضراتی هم برای این برنامه میتوان در نظر گرفت، برای مثال امکان دارد با فتوشاپ کردن عکس فردی او را در حالتی نشان دهیم که دارزای روابط نامشروع میباشد، یا عکس های شخصی و خانوادگی افرادی در فضای مجازی منتشر گردد یا اینکه به نام فردی صفحاتی ساخته شود و از جانب آنان مطالبی خلاف واقع منتشر گردد، یا اینکه شماره تلفن و اطلاعات شخصی افراد به اشتراک گذاشته شود. متاسفانه این مطالب به قدری میتوانند مخرب باشند که توانایی این را دارند که زندگی مشترک زن و مردی را خراب و به طلاق بکشانند یا روابط خانوادگی و فامیلی خیلی از افراد را خراب کند. متاسفانه چندی قبل که جهت پیگیری پرونده ای به محل پلیس فتا مراجعه کرده بودم زن و شوهری را در آنجا دیدم که بسیار ناراحت بوده و خانم دائم گریه میکرد، وقتی علت را جویا شدم خانم اظها داشتند که همسرم عکس بی حجاب مرا در یکی از سایت ها مشاهده نموده و الان از من شکایت کرده و زندگی مشترکمان در حال فروپاشی میباشد، این موضوع باعث تاسف و تاثر بنده و دیگر مراجعه کنندگان گردید و میزان حساسیت فعالیت در این فضا را نشان میدهد.

حال هنگام مواجه شدن با چنین مواردی چه اقدامی میتوان کرد؟

در کل کشور تنها یک دادسرا در شهر تهران جهت رسیدگی تخصصی به این جرایم وجود دارد، اولین عملی که باید انجام داد تهیه اسکرین شات از صفحه ای میباشد که عمل خلاف در آن وجود دارد تا جزء ادله ابرازی در پرونده باشد. با مراجعه به دادسرا و ارائه شکواییه پرونده به جریان میافتد و سپس به پلیس فتا ارجاع میشود، پلیس فتا با بررسی شکایت و پرونده ادله را بررسی کرده و صفحات وقوع جرم را جستجو میکند و پرونده را به دادسرا میفرستد. دادیار دادسرا در صورت وقوع جرم مشتکی عنه را احضار نموده و روند کیفری پرونده مانند حالت به جریان میافتد.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button