فرق بین دادخواست و شکواییه

تفاوت شکواییه و دادخواست

 هر وقت حقی مورد تردید یا انکار و زائل شدن قرار بگیرد و یا جرمی علیه تمامیت جسمانی ، معنوی و مادی افرا صورت بپذیرد متضرر و یا مجنی علیه نیاز به طرح و اقامه ی دعوی در محاکم صالحه دارد .

فرق بین دادخواست و شکواییه

تفاوت شکواییه و دادخواست

در خصوص پرداخت هزینه دادرسی 

دادخواست ها در موضوع هزینه دادرسی به دو بخش عمده تقسیم می شوند

1) دعاوی مالی

2) دعاوی غیرمالی

هزینه دادرسی در دعاوی مالی در مرحله بدوی تا مبلغ 200 میلیون ریال، 2.5% ارزش خواسته معادل و بیش از آن 3.5% از مبلغ خواسته دعوا و در مرحله تجدید نظر و واخواهی 4.5% و در مراحل فرجام خواهی، اعاده دادرسی، اعتراض ثالث معادل 5.5% از ارزش خواسته می باشد.

اما در دعاوی غیرمالی مبلغ هزینه دادرسی یک مبلغ ثابت است که بسته به نوع دعوا طبق بخشنامه رئیس قوه قضاییه به صورت سالیانه تعیین می گردد. طرح دعوای کیفری و شکواییه نیز همچون دعاوی غیرمالی سالیانه توسط بخشنامه رئیس قوه قضاییه تنظیم می گردد. 

 

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

 

تعریف دادخواست و شکواییه

دادخواست: اصولا در دعاوی حقوقی شخصی که از محکمه درخواست احقاق حقوق خود را دارد می بایست به وسیله تقدیم دادخواست به مرجع قضایی درخواست خود را مطرح و مطالبه بنماید. دادخواست که امروزه توسط درگاه الکترونیک قوه قضاییه تنظیم می گردد می بایست حتما به زبان فارسی تنظیم شده و رعایت نکات زیر در تنظیم دادخواست الزامی می باشد.

1- نام و نام خانوادگی

2- شغل

3- نشانی 

4- سن

5- نام پدر 

تمامی موارد ذکر شده در بالا باید هم برای درخواست کننده و هم برای خوانده دعوا نوشته شود.

6- موضوع درخواست 

7- مدارک و مستندات موجود

8- امضا و اثر انگشت درخواست کننده

شکواییه: طبق قانون ایران قانون گذار، مراجع انتظامی و قضائی را موظف نموده که حتی شکایت شفاهی را از شاکی ها دریافت بنمایند اما به منظور تسریع در کار و انجام روال اداری و قضایی اشخاص می توانند شرح شکایت خود را به صورت مکتوب با ذکر تاریخ و وقوع محل جرم تقدیم مراجع قضایی نمایند که اصطلاحا به این برگه که در آن شکایت نوشته می شود شکواییه گفته می شود. 

برای تنظیم و ارائه یک دادخواست حقوقی معتبر و کاربردی، مشاوره و کمک گرفتن از یک وکیل باتجربه تاثیر به سزایی در مسیر احقاق حق در دادگاه دارد. پس همیشه قبل از ارائه دادخواست و شکواییه موضوع را با وکیل دادگستری در میان گذاشته و از اطلاعات حقوقی وی بهره مند شوید. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با داشتن سابقه درخشان در این زمینه و داشتن اطلاعات کافی و جامع می تواند بهترین دادخواست تقدیمی را تنظیم و شما را در طرح دعوای حقوقی به بهترین نحو راهنمایی کند. ب

تفاوت بین دادخواست و شکواییه 

در واقع با دانسته های ماهوی حقوقی نیاز به یک جعبه ی ابزار داریم به اسم آیین دادرسی مدنی و کیفری .( فرق بین دادخواست و شکواییه )

هر گاه اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی )در روابط خصوصی و مدنی شان دچار مشکلی شدند که از آن متضرر و مخسور گردیدند .

برای احقاق حقشان می بایست به طرح دعوی حقوقی بپردازند که راه شروع این گونه دعاوی مکتوب کردن دادخواست می باشد

و مرجع صالحه برای آن دادگاه و‌ در برخی موارد شورای حل اختلاف می باشد مثلا برای مطالبه ی وجه الضمان یک قرارداد .

فرق بین دادخواست و شکواییه

ولی وقتی شخص مورد یک جرم قرار گیرد و تمامیت جسمانی و مالی و معنوی فرد مورد مماشات قرار گیرد و عمل و یا ترک عمل مرتکب مشمول ماده ی دو قانون مجازات گردیده

و متعاقبا عمل مرتکب جرم انگاری شده باشد و برایش مجازات در نظر گرفته شده باشد در اینجا فرد بایستی با طرح شکواییه در دادسرا فرد خاطی را مورد شکایت قرار دهد .

بعضا شاهد هستیم بعضی از دعاوی هم جنبه ی کیفری دارند هم حقوقی که در اثنای دعوای کیفری علاوه بر دادخواست بایستی شکواییه نیز طرح بشود و تقدیم دادگاه بشود .( فرق بین دادخواست و شکواییه )

فرق بین دادخواست و شکواییه

چه کسانی به شکواییه نیازمندند؟

به طور کل ، اگر شخصی به علت وقوع جرمی که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده ، قصد شکایت داشته و باید شکایت خود را در شکواییه تنظیم کند.

جرائم هایی که برای طرح دعوا، نیاز به شاکی خصوصی باشد ، جرائم قابل حل و گذشت می‌باشد که با طرح شکایت، تعقیب متهم شروع شده و با استرداد شکایت و یا صرف نظر کردن شاکی، تعقیب متهم به پایان خواهد رسید.

وقتی که شکایت کیفری تنظیم شود ، دادسرا که در رأس آن دادستان است، تعقیب متهم را شروع نموده و تحقیقات اولیه را به قاضی تحقیق که بازپرس است، ارجاع خواهد داد.

بازپرس بر مبنا شکایتی که تنظیم شده ، عمل خواهد کرد. در این صورت که اگر فرد الف به فرد ب  توهین کرده باشد، شخص ب می‌تواند علیه شخص الف مبنی بر توهین شکایت کند.

در حال حاضر اگر شکواییه‌ای که تنظیم می شود، بر مبنای توهین و فحاشی تنظیم شده باشد، بازپرس تحقیقات خود را برای جرم توهین شروع و ادامه می‌دهد و به خاطر عدم ثبت توهین، وارد موضوع فحاشی نخواهد شد.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری:

رسیدگی به جرائم کیفری با اعلام جرم از طرف شاکی خصوصی و یا اعلام جرم از طرف ضابطین دادگستری و یا شاهدین و گواهان جرم و یا از طریق اعلام جرم توسط مدعی العموم (دادستان) آغاز می شود.پس باید توجه داشته باشیم که جهت تشکیل پرونده علیه شخص و پیگیری آن نیاز به اعلام و گزارش جرم به یکی از نحوه های فوق دارد.

مراحل تشکیل پرونده کیفری که شاکی خصوصی دارد به وسیله تنظیم شکواییه و طرح دعوا شکواییه آغاز می شود.

همچنین ممکن است شکایت ابتدا در یکی از پایگاه های نیروی انتظامی مطرح شود اما بعد از تشکیل پرونده در کلانتری ها نیز پرونده برای به جریان افتادن نیاز به دستور صدور از طرف دادستان را دارد.

پس از تنظیم این شکواییه و ارجاع پرونده به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی دادسرا به دستور معاون ارجاع دادستان پیگیری رسمی آغاز می شود.

اما لازم به ذکر است که یک سری از جرائم به تجویز قانون آیین دادرسی و کیفری مستقیما به وسیله دادگاه کیفری صالح پیگیری می شود.

پس از آنکه مراحل تحقیق و پیگیری وقوع جرم و شناخت متهم احتمالی توسط دادسرا انجام شد روند دادرسی به 2 حالت کلی تقسیم می شود:

1- یا اینکه جرم و یا انتساب جرم به مجرم و یا امکان قانونی پیگیری جرم وجود ندارد ثابت نمی شود که در این حالت دادسرا با صدور قرار لازم پیگیری را خاتمه می بخشد.

2- اما چنانچه وقوع جرمی از ناحیه مجرم محرز باشد و کیفیات و شرایط جرم مشخص شود، همچنین امکان پیگیری جرم به احاظ قانونی مانند شرایط مرور زمان کیفری محیا باشد پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست از طرف دادسرا به دادگاه صالح کیفری جهت بررسی و صدور رای ارجاع می شود.

دادگاه صالح پس از بررسی کیفرخواست اگر پرونده نقضی داشته باشد جهت تکمیل آن را به دادسرا عودت می دهد.

در غیر اینصورت با مطالعه کیفرخواست و در صورت لزوم استماع گزارش دادستان یا نماینده ایشان و اخذ آخرین دفاع از متهم و بررسی اسناد و مدارک شاکی و شنود اظهارات ایشان و شهود مطلعین اجتماعی با در نظر گرفتن شرایط قانونی جرم و شرایط قانونی و شخصیتی و روانی مجرم اقدام به صدور رای لازم می نماید.

پس از صدور رای طرفین حق اعتراض به رای را حسب به مورد در دادگاه تجدید نظر استان یا دیوان عالی کشور دارد رای صادره از این مراجع قعطی است.

 

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

 

 

2.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button