مهریه عین معین چیست؟

مجازات جعل عنوان دکتر

 

یکی از تقسیم بندی های مال در قانون عین معین میباشد و عین معین آن است که جنس و وصف آن کاملا معلوم و مشخص باشد

مثلا ماشین بنز مدل ۲۰۱۶ رنگ آبی صفر.

 

اقسام عین

برای آن که با مفهوم مهریه عین معین بهتر آشنا شوید و برای درک مفهوم عین معین بهتر است که اول با اقسام عین آشنا شوید و بدانید اقسام آن چیست و هر قسم آن چه کاربردی دارد.

اقسام عین بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود:

1- عین معین

2- کلی فی الذمه

3- کلی در معین

 

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

 

کلی در معین چیست؟

همانطور که گفتیم کلی در معین یکی از اقسام عین می باشد. برای بهتر فهمیدن کلی در معین با مثالی آن را برایتان شرح می دهیم.

به طور مثال فرض کنید شخصی قصد خرید 10 دستگاه پژو 206 از 100 دستگاه پژو 206 موجود در پارکینگ ایران خودرو را دارد. در این صورت خرید ایشان مصداق منتخب کردن کلی در معین می باشد. یعنی اینکه هرگاه شخصی مقدار تعیین شده و مشخص از مالی را که با هم هم اندازه، هم شکل و به طور کلی با هم کاملا برابر هستند را مالک شود. (به هر صورتی تملک کند) موضوع کلی در معین می باشد.

 

کلی فی الذمه چیست؟

یکی دیگر از اقسام عین کلی فی الذمه می باشد که عبارت از مالی است که جنس و اوصاف و مقدار آن تعیین شود و در دنیای خارج مثال ها و مصداق هایی نیز داشته باشد. معمولا این دسته از اموال در بحث تعهدات مورد توجه قرار می گیرد. بهتر است مثالی را در این باره برای درک بهتر آن بیان کنیم.

به طور مثال منظور تعهد به ارائه دادن 10 دستگاه بخاری نیک کالا و یا تعهد به تحویل 10 دستگاه یخچال ارج به خریدار می باشد که در این حالت شخصی که تعهد به موارد مندرج در مثال ها را متعهد شده است، ملزم می باشد مطابق اوصاف تعیین شده نسبت به تحویل اموال خریدار اقدام نماید. 

اگر مصداق های زیادی دارای این اوصاف باشند، شخص متعهد مختار است که هر کدام را که مد نظرش می باشد تحویل بدهد. مشروط بر اینکه موردی را که تحویل می دهد باید سالم و کاملا بی نقص و اشکال باشد.

مهریه عین معین چیست؟
مهریه عین معین چیست؟

عیب یابی در عین معین مهریه

قانون مدنی ایران موضوع معیوب بودن عین مهریه را در ماده 1084 بیان نموده است که مرقوم می دارد (هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود، شوهر ضامن عیب و تلف می باشد.

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر مثالی را در خصوص این موضوع برای فهم بهتر آن عنوان می کند. فرض کنید مهریه خانمی 5 عدد ساعت رولکس می باشد. حال اگر 3 عدد از این ساعت ها قبل از تحویل به زن معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم به ایشان دارای عیب و یا حتی تلف شده باشد، شوهر یا همان زوج ضامن این عیب و از بین رفتن ساعت های مذکور می باشد .

و چیزی به عهده زن یا همان زوجه نمی باشد و جبران برطرف کردن عیوب و مشکلات آن 3 عدد ساعت و در فرض تلف شدن آنها نیز با زوج می باشد. فقط به این نکته توجه کنید که زن حتما باید ثابت کند که ساعت ها قبل از تسلیم به ایشان معیوب و یا تلف شدند.

توجه کنید که همیشه برای تعیین عین مهریه با یک وکیل مجرب مشاوره کنید چرا که ایشان با داشتن دانش حقوقی کافی مانع از ضایع شدن حق شما می شوند. برای مشاوره با گروه وکلای دیده بان حقوق امیر می توانید  به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه کنید.

” هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است.”

 

از شرایط تحقق مسولیت مذکور در این ماده این است که:


۱٫ مهریه عین معین باشد ( وصف و جنس آن مشخص باشد )

۲٫قبل از معیوب باشد و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود

باید دانست که عین معین مالی است که در عالم خارج کاملا قابل شناسایی باشد

مثلا ماشین پراید عین معین نیست زیرا شامل تمامی پرایدها میشود

اما ماشین پراید ۱۳۱ سفید مدل ۹۶ صفر عین معین است چرا که قابل شناسایی میباشد و مصداق آن در عالم خارج وجود دارد.

حال اگر مهریه عین معین باشد مثلا ماشین خاص یا اموال خاصی باشد و زن بعد از عقد آنرا مطالبه کند و با مالی معیوب مواجه شود تکلیف چیست؟

ماده مذکور تکلیف این حالت را مشخص کرده

فرض کنید مهریه شش دستگاه اتومبیل بنز مدل….. باشد و زوجه بعد از عقد مهریه خود را مطالبه کند و متوجه شود سه تا از ماشین ها عیب دارد.

قانون میگوید اگر این عیب قبل از در مال وجود داشته باشد و یا بعد از عقد و قبل ار دادن مال به زوجه ایجاد شود و یا اصلا مال تلف شود زوج مسولیت دارد.

اما اثبات اینکه عیب چه زمانی حادث شده با زوجه است

زن است که باید ثابت کند مال قبل از معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب شده است

زیرا اوست که مدعی معیوب بودن است و طبق قاعده البینته علی المدعی یعنی کسیکه مدعی امری است باید ادعای خود را ثابت کند.

اگر هم مال بعد از تسلیم به زوجه معیوب یا تلف شود مسولیتی به عهده زوج نیست مگر اینکه زوجه ثابت کند عیب حادثه ناشی از عیب قدیم میباشد.

بازنشر از نائینی

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button