نکات مربوط به چک ضمانت تخلیه ملک

رفع سوء اثر چک برگشتی

نکات مربوط به چک ضمانت تخلیه ملک : یکی از پرکاربردترین قراردادها در مبحث املاک، قرارداد اجاره ملک است.

قبلا در مورد قراردادهای اجاره و تخلیه مستاجر از ملک اجاره ای توضیحات کاملی ارائه کرده ایم. اما اینجا قصد داریم که چند نکته مهم در مورد چکی که در زمان قرارداد اجاره بابت تضمین تخلیه ملک صادر می شود بیان کنیم:

در قراردادهای اجاره اکثر مواقع موجر یا صاحب ملک از مستاجر می خواهد که چکی را جهت ضمانت تخلیه ملک صادر کرده و به موجر تحویل دهد، تا چنانچه مستاجر در پایان قرارداد از تخلیه ملک خودداری نمود، مالک بتواند به وسیله آن فشار مضاعفی را بر مستاجر وارد کند و ملک را تحویل بگیرد.

 

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

چک ضمانت تخلیه برای چیست؟

گاهی برخی از موجرها از مستاجر تقاضای چک ضمانت تخلیه ملک می کنند. این درخواست اغلب برای تحت فشار گذاشتن مستاجر برای تخلیه ملک در موعد مقرر می باشد. بعضی از مستاجرین پس از اتمام قرارداد اجاره از تخلیه ملک مورد اجاره بنا به دلایل مختلفی خودداری می کنند که البته با استناد به اجاره نامه و پیگیری قضائی موجر می تواند حکم تخلیه ملک را بگیرد اما در مواقعی موجر با گرفتن چک از بروز این اتفاق جلوگیری می کند. البته این موضوع در قانون مدنی ذکر نشده اما منعی هم برای بودن آن وجود ندارد.

مبلغ چک ضمانت تخلیه چقدر است؟

در واقع مبلغ خاص و مشخصی برای صدور چک تخلیه وجود ندارد. این مبلغ اغلب بسته به موقعیت ملک و میزان ارزش رهن و اجاره آن و به طور کلی ارزش اصلی قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر، باید با توافق طرفین تعیین شود.

نحوه نوشتن چک تخلیه

بسیار مهم است که موجر بداند چک تضمین تخلیه چگونه نوشته شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. اولین و مهم ترین نکته در نحوه نوشتن چک ضمانت اجاره ذکر ضمانی بودن آن است. نکته مهم بعدی درج مبلغ مشخص چک و در وجه موجر بودن آن می باشد. دقت کنید که به هیچ عنوان چک ضمانت را در وجه حامل نباید صادر کرد و باید از چک تخلیه صیادی استفاده کنید زیرا عواقب جبران ناپذیری در صورت گم شدن چک برای مستاجر دارد.

از دیگر نکات مهم، ذکر شماره اجاره نامه و نام املاک می باشد و بهتر است در انتها نوشته شود که موجر موظف است پس از اتمام قرارداد و تحویل ملک تخلیه شده خود چک ضمانت را به مستاجر بازگرداند.

آثار و عواقب چک تخلیه ملک

برای دانستن عواقب صدور چک تخلیه ابتدا باید بدانید که اگر مستاجر به وقت پایان قرارداد ملک را تخلیه کند و تحویل موجر بدهد به علت جنبه تضامنی چک تخلیه این چک قابل وصول نخواهد بود. حتی در مواردی که موجر از پس دادن چک ضمانت تخلیه در صورت تحویل به موقع ملک خود خودداری کند مستاجر می تواند از طریق مراجع قانونی درخواست استرداد چک خود را تقاضا کند.

اما اگر در وقت و موعد مقرر اجاره نامه مستاجر ملک را تخلیه نکند در این صورت مالک می تواند چک را به اجرا گذاشته و حکم جلب مستاجر را از مراجع قضایی بگیرد. اگر طرفین به توافق نرسند دارنده چک یا همان موجر می تواند اموال مستاجر یا صادر کننده چک را توقیف کند.

نحوه اجرا گذاشتن چک تخلیه ملک

وصول چک ضمانت به دو روش حقوقی و ثبتی امکان پذیر می باشد.

برای اجرا گذاشتن چک تخلیه به روش حقوقی، موجر که همان دارنده چک می باشد باید به ذفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواستی را مبنی بر مطالبه وجه چک ثبت کند. پس از انجام این کار پرونده مربوطه تشکیل می شود و ابلاغیه جلسه رسیدگی به ایشان ارسال می شود.

در روش ثبتی اجرا گذاشتن چک ضمانت تخلیه موجر یا همان دارنده چک باید به بانک مربوطه مراجعه و گواهی عدم پرداخت آن را دریافت و به دابره اجرائیات ثبت مراجعه کند در این مرحله می تواند خواستار توقیف اموال مستاجر یا همان صادر کننده چک باشد.

 

اگر شما هم در قرار اجاره ناچار گشتید به خواست مالک چک تخلیه صادر کنید لازم است

نکات مربوط به چک ضمانت تخلیه ملک
گروه وکلای دیده بان حقوق امیر

حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  1. حتما شماره و تاریخ چک را در قرارداد اجاره ذکر کنید و بابت چک های تحویلی به مالک رسید دریافت کنید.
  2. در متن چک حتما قید شود چک بابت ضمانت تخلیه قرارداد اجاره شماره (شماره قرارداد) صادر شده است.
  3. چک را در وجه شخص مالک یا موجر صادر کنید و تا جای ممکن از صدور چک در وجه حامل بپرهیزید.
  4. در پایان قرارداد و زمان تخلیه ملک حتما چک ضمانت را از طرف قرارداد پس بگیرید.
  5. به یاد داشته باشید حتی اگر منزل را تخلیه و به موجر تحویل دهید اگر چک در اختیار موجر باشد و به بانک رجوع کند، در تاریخ سررسید چک توسط بانک وصول می شود و اگر در آن موجودی نباشد برگشت میخورد. پس به یاد داشته باشید هر متنی در چک ذکر شود بانک به آن ترتیب اثر نمیدهد.
  6. در آخر و از همه مهم تر به یاد داشته باشید حتی اگر چک تخلیه هم ندهید باز در زمان سررسید قرارداد ملزم به تخلیه ملک و تحویل آن به مالک هستید.

با استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل متخصص  خود در قرارداد ها همیشه مطمئن ترین راه را انتخاب کنید. ( نکات مربوط به چک ضمانت تخلیه ملک )

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

4/5 - (18 امتیاز)

دیدگاه در رابطه با “نکات مربوط به چک ضمانت تخلیه ملک

  1. محمد رسول حقدوست گفت:

    سلام خیلی خوب
    چک تضمین تخلیه حتما باید در سامانه ثبت شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button