وجوه افتراق دادگاه و دادسرا

وجوه افتراق دادگاه و دادسرا

وجوه افتراق دادگاه و دادسرا : دادگاه مرکزی است که در آن قضات در مورد پرونده ای طبق قانون رای صادر می کنند.( تفاوت دادگاه و دادسرا )

دادگاه ها از لحاظ صلاحیت ذاتی خودشان به چند دسته تقسیم می شوند:

الف: دادگاه حقوقی:

دادگاه های حقوقی یکی از مراجع قضایی هستند که به دعاوی حقوقی رسیدگی می کنند ، دعاوی حقوقی عمدتا مربوط به اموال و اشخاص هستند. موضوعات مالکیت، حقوق افراد بر اموالشان، دعاوی تجاری، مطالبه وجه و امور مربوط به قرارداد ها همچنین مواردی مربوط به وصیت و ارث و … از اموری هستند که در دادگاه حقوقی مطرح می شوند.

ب:دادگاه کیفری:

همانگونه که از نام این دادگاه پیدا است وظیفه آن رسیدگی به جرایم و صدور مجازات است.

ج: دادگاه خانواده:

از دیگر مراجع قضایی است که به امور مدنی مربوط به دعاوی خانوادگی و امور حسبی رسیدگی می کند. به طور مثال دعاوی طلاق، مهریه ، حضانت فرزندان، موارد مربوط به محجور و … در این دادگاه رسیدگی می شود.( تفاوت دادگاه و دادسرا )

وجوه افتراق دادگاه و دادسرا

تعریف دادسرا:

دادسرا مرجعی است که طبق قانون صرفا برای رسیدگی مقدماتی به جرایم اقدام می کند، در واقع شروع رسیدگی به شکایات کیفری به تنظیم شکواییه از دادسرا آغاز می گردد. ( به استثناء جرائمی که طبق قانون مستقیما در دادگاه مطرح می شود.)

دادسرا به کمک دادیار و بازپرس تحقیقات مقدماتی را در مورد وقوع جرم انجام می دهد و اگر مشخص شود که جرمی صورت نگرفته ، دادسرا ضمن گزارش کامل از وقوع جرم، مجرم و سایر جزئیات پرومنده را با صدور کیفر خواست به دادگاه کیفری جهت صدور رای ارسال می نماید.

وجوه افتراق دادگاه و دادسرا :

شاید این سوال برای خیلی از همراهان گرامی ما این سوال ایجاد شود که چه وقت بایستی به دادسرا مراجعه کرد چه وقت به دادگاه .

اساسا در زمانی که جرمی محقق شود و اتهامی متوجه شخصی باشد بایستی تحقیقات در خصوص آن آغاز شود که ایا اتهام منتسب داده شده متوجه شخص هست یا نیست .

تفاوت دادگاه و دادسرا

این وظیفه ی مقدماتی در این خصوص توسط دادسرا صورت می پذیرد که در آن دادیار تحقیق یا بازپرس (سابقا مستنطق) شروع به تحقیق مینماید و با صدور قرار جلب به دادرسی و احضار متهم در صورتی که ادله ی مثبِته در خصوص اتهام تکمیل باشد با صدور قرار مجرمیت پرونده را به دادستان می سپارد که ایشان متعاقبا با صدور کیفرخواست پرونده را در دادگاه نزد قاضی می برد و با قرائت کیفرخواست و دفاعیات متهم در انتظار صدور رای قاضی دادگاه می ماند .

همچنین در مرحله ی دادسرا قرارهای منع تعقیب و موقوفی تعقیب هم صادر می شود .

همچنین شعبه ی اجرای احکام نیز در معیت دادسرا می باشد .( تفاوت دادگاه و دادسرا )

اما در مورد دعاوی حقوقی ابتدا شروع به رسیدگی در دادگاه یا به فراخور موضوع دعوی در شورای حل اختلاف صورت می پذیرد .

صلاحیت‌ محلی (یا صلاحیت نسبی) در دادگاه ها

صلاحیت محلی یا نسبی دادگاه ها عبارت است از صلاحیت مرجع محل وقوع جرم. یا به عبارت دیگر، مطابق یک قاعده کلیه دادگاه‌ها صلاحیت رسیدگی به جرائمی را دارا می باشند که در حوزه قضایی آن‌ها واقع شده ، این صلاحیت یعنی صلاحیت یک مرجع قضایی از نظر قلمرو مکانی.( وجوه افتراق دادگاه و دادسرا )

وجوه افتراق دادگاه و دادسرا

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button