انواع دعاوی بین المللی

دعاوی بین المللی به دو دسته ی دعاوی حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل خصوصی تقسیم می شود. دعاوی که ذیل عنوان حقوق بین الملل عمومی می باشد معمولا اختلافات بین دولتها با یکدیگر و سازمانهای بین المللی با یکدیگر و دولتها با سازمانهای بین المللی می باشد.

که پیگیری اینگونه دعاوی با با نمایندگان دولتها می باشد که معمولا وزرای امور خارجه کشورها و نمایندگان و وکلای دولتها و سازمانهای بین المللی به پیگیری و رفع تنازع اینگونه دعاوی می پردازند مانند دفاع و طرح دعاوی در دیوان بین المللی دادگستری که یکی از ارکان شش گانه سازمان ملل متحد می باشد.

اما دعاوی که ذیل عنوان حقوق بین الملل خصوصی می باشد. متفاوت با موضوع صدر الاشاره می باشد ابتدا بایستی به وجه تسمیه و تعریفی از حقوق بین الملل خصوصی داشته باشیم. حقوق بین الملل خصوصی شاخه ای از علم حقوق است که بر مطالعه ی قواعد حاکم بر روابط اشخاص حقوق خصوصی در پهنه ی بین المللی می پردازد .مقررات حقوق بین الملل خصوصی مشخص می کند که در صورت حدوث اختلاف قوانین در نظام های حقوقی مختلف در یک رابطه ی بین المللی کدام قانون بایستی به اجرا گذاشته شود.

مثلا اگر یک زن آلمانی با یک مرد ایرانی در فرانسه ازدواج کنند قوانین حاکم بر این ازدواج تابع قانون کدام کشور است قانون دولت متبوع زن (آلمان) یا دولت متبوع مرد (ایران) یا دولتی که به مرد ایرانی تابیعیت مضاعف اعطا کرده مثلا آمریکا یا قانون محل وقوع عقد و اگر دعوایی در محاکم ایران یا المان یا فرانسه از سوی هر کدام از زوجین مطرح شود تکلیف قاضی رسیدگی کننده به این دعوی چیست؟

در واقع وی بایستی بر اساس چه قانونی به قلع ماده ی نزاع بپردازد یا اگر اتباع دیگر دول در ایران اقدام به طرح دعوی در محاکم ایران بنمایند قاضی ایرانی بر اساس چه قانونی بایستی به پروسه دادرسی و نهایتا صدور احکام بپردازد قانونگذار ایران در ماده شش قانون مدنی اشعار می دارد که قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص  و ارث در مورد کلیه ی اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهد بود .

پس احوال شخصیه ایرانیان سراسر دنیا بر اساس قوانین موضوعه ایران می باشد همچنین قانونگزار ایرانی در ماده هفت قانون اشعارمی دارد که اتباع خارجی مقیم در خاک ایران از حیث مسایل مربوط به احوال شخصیه و اهلیت خود و همچنین از حیث حقوق ارثیه در حدود معاهدات مطیع قوانین و مقررات دولت متبوع خود خواهند بود پس با این تفسیر اگر دعوایی در محاکم ایران مطرح شود که طرفین آن خارجی باشند و دعوی در خصوص احوال شخصیه ایشان باشد دعوی بر اساس قوانین دولت متبوع فرد رسیدگی می شود البته به شرط اینکه موضوع آن دعوی با اخلاق حسنه و نظم عمومی مخالفتی نداشته باشد .

موسسه دیده بان حقوق امیر در خصوص این دعاوی مفتخر به ارایه مشاوره و سلک طی طریق در این راه را برای شما هموطنان گرامی میسر ساخته و این امکان مانند نکاح طلاق ارث انحصار ورثه و … در کنار شما شما عزیزان باشیم .

فرم درخواست مشاوره حقوقی

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است

رزرو وقت مشاوره