شرایط قولنامه بین زن و شوهر

شرایط قولنامه بین زن و شوهر

قول نامه همانطور که از ترکیب نامش پیداست سندی است که در آن قول و تعهداتی نوشته شده است. گاهی افراد مایل به عقد قراردادی می باشند که در حال حاضر امکان ایفای تعهدات مربوط آن را ندارند اما در آینده می توانند این تعهدات را انجام دهند در این مواقغ افراد اقدام به نوشتن قولنامه می نمایند. فرض کنید فردی خواهان خرید ماشینی باشد اما در حال حاضر قادر نمی باشد که تمام پول آن را یکجا پرداخت نماید اما می تواند تا تاریخ مشخصی پول را تهیه کرده و به فروشنده پرداخت نماید. در چنین شرایطی دو طرف بر اساس تعهداتی که ملزم به ایفای آن هستند اقدام به عقد قرارداد می نمایند. قرارداد نوعی سند عادی می باشد که برای هر دو طرف معامله دارای آثار حقوقی می باشد. معمولا قولنامه را با هدف و برای تضمین انجام تعهدات طرفین می نویسند. حال زمانی پیش می آید که زن و شوهری قصد دارند تا قولنامه ای بین خود تنظیم نمایند پس باید از تمامی شرایط آن مطلع باشند. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این مقاله به بررسی شرایط قولنامه بین زن و شوهر می پردازد.

 

قولنامه بین زوجین

همانطور که گفته شد قولنامه سندی است که در آن طرفین معامله تعهداتی را مشخص می نمایند تا در آینده و در زمان تعیین شده به ایفای آن بپردازند. به طور مثال دو نفر قصد دارند تا با هم معامله ای را انجام دهند که شرایط آن معین و تاریخ انجام آن نیز مشخص می باشد و طرفین می بایست به تعهدات خود عمل نمایند این چنین معامله هایی را قولنامه می نامند. 

ماده 10 قانون مدنی در مورد این نوع قراردادها اشعار دارد:

((قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.))

حال این سوال پیش می آید که آیا قولنامه بین زن و شوهر با دیگر قولنامه ها تفاوت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر قولنامه ای که بین زوجین منعقد می شود با دیگر قولنامه ها تفاوتی ندارد. 

زوجین می توانند بین خود از عقودی همچون هبه، صلح نامه و یا بیع استفاده نمایند. در ادامه به بررسی نحوه تنظیم قولنامه بین زوجین می پردازیم.

 

تنظیم قولنامه بین زوجین

هر کس که بخواهد می تواند ملک، ماشین یا هر مالی را که مالک آن باشد به شخص دیگری واگذار نماید. همانطور که گفته شد هر شخصی برای واگذاری اموال تحت تملک خود می تواند از عقدهای صلح نامه، هبه و بیع و سایر عقود استفاده نماید. معمولا زن و یا مرد برای واگذاری اموال خود به همسر و یا فرزندان از این نوع عقود استفاده می نمایند.

گاهی قولنامه ای که بین زن و شوهر نوشته می شود بر اساس مهریه زن می باشد. فرض کنید مهریه زن سه دانگ یک ملک مشخص می باشد و زن حالا خواستار مهریه خود می باشد، در چنین مواقعی مرد می بایست این واگذاری را انجام داده و یا اقدام به انتقال مالکیت ملک نماید. برای این کار مرد می تواند از عقد بیع استفاده نماید که یکی از عقود پرکاربرد برای انتقال و یا واگذاری اموال می باشد و همچنین در مورد مهریه زوجه نیز کاربرد بسیار دارد و شرایط قولنامه بین زن و شوهر نیز همانند قولنامه های دیگر بوده و تفاوتی خاصی با آن ها ندارد.

برای بهتر متوجه شدن عقد بیع می بایست به ماده ۳۳۸ قانون مدنی اشاره نماییم. این ماده اشعار دارد:

((بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم.))

از ماده فوق چنین نتیجه گیری می نماییم که هرگاه عقد بیع بین دو نفر جاری می شود یکی از طرفین تعهد می دهد که مالی را در ازای دریافت پول بابت آن مال به طرف دیگر واگذار نماید.

 

 

شرایط قولنامه بین زن و شوهر
شرایط قولنامه بین زن و شوهر

 

نمونه متن قولنامه بین زن و شوهر

طرفین قولنامه: 

فروشنده : نام و نام خانوادگی ………….…. فرزند………………. به شماره ملی …………..……. متولد………………….. به نشانی…………………………..

خریدار : نام و نام خانوادگی ………….…. فرزند………………. به شماره ملی …………..……. متولد………………….. به نشانی…………………………..

موضوع قولنامه :

شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به مساحت …………..…. متر مربع با پلاک ثبتی ……………. فرعی از ……………… اصلی بخش …………….. واقع در …………………….

بهای موضوع قولنامه :

مبلغ مال مورد معامله طرفین معادل ………………… ریال برابر با ……………….. تومان می باشد که بدین صورت پرداخت می‌شود.

الف ـ مبلغ ……………… ریال طی یک فقره چک به شماره ………… مورخ ………… نقداً و فی المجلس پرداخت شده است.

ب ـ مبلغ ……………. ریال که الباقی مبلغ مورد معامله می باشد در دفترخانه اسناد رسمی و به هنگام تنظیم سند پرداخت خواهد شد.

تبصره : در صورتی که باقیمانده مبلغ ذکر شده در قرارداد در موعد مقرر پرداخت نگردد و یا با تاخیر از زمان ذکر شده پرداخت گردد قرارداد خود به خود منفسخ می گردد .

شرایط قرارداد :

…………………………………….. ( در این قسمت می بایست کلیه شرایط مورد نظر طرفین قید شود)

این قرارداد موضوع ماده …….. بوده و در تاریخ ……. در دو نسخه تنظیم گردید و با اعتبار واحد بین طرفین مبادله گردید.

تمامی مفاد و مندرجات مذکور در قرارداد به سمع و موافقت کامل طرفین قرارداد رسیده است.

امضاء خریدار 

امضاء فروشنده

امضاء شهود

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی شرایط قولنامه بین زن و شوهر پرداخته و موارد قانونی آن را نیز تشریح کرد. باید دقت داشته باشید که عقد هر نوع قراردادی آثار حقوقی به دنبال دارد و هیچ کس نباید بدون اطلاعات حقوقی اقدام به عقد قرارداد نماید چرا که هر نقصی در تنظیم قرارداد وجود داشته باشد می تواند ضرر و زیان های جبران ناپذیری را برای طرفین قرارداد فراهم آورد. بنابراین همیشه برای تنظیم هر نوع قراردادی می بایست از مشاوره و وکیل ملکی  مجرب در امر قراردادها بهره گرفت تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود. شما می توانید برای مشاوره تلفنی با ما با شماره 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری و تنظیم قرارداد توسط وکیل ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button