راه حل چک مفقودی چیست؟

چک مفقودی

راه حل چک مفقودی چیست؟

راه حل چک مفقودی چیست؟ همانطور که مستحضر هستید چک، سفته و برات از اسناد تجاری هستند که چک از اسناد مهم این دسته هستند و جهت تسهیل روابط تجاری بین شرکتهای داخلی و بین المللی ، تجار و اشخاص عادی از فوائد زیادی برخوردار می باشد .

حتی می تواند جهت حسن انجام کار یا برای سپردن تضمین یک سری از امور وسیله ای قابل اعتماد و معتبر باشد.

در قانون تجارت کشور ما که منبعث از قانون تجارت فرانسه و بلژیک میباشد:

به تعریف چک پرداخته و اشعار داشته که چک وسیله ی پرداخت میباشد و از انواع چک مانند چک مسافرتی چک تضمین شده صحبت به میان آورده حتی قانونی خاص برای چک منصوص گردیده تحت عنوان قانون صدور چک همچنین در کنوانسیونهای بین المللی هم رد پایی از چک موجود است مانند کنوانسیونهای مارس ۱۹ مارس ۱۹۳۱ و ۱۹۳۰ ژنو یا کنوانسیون ۱۹۸۸ نیویورک.

شایان توجه است که برای حمایت از چک قانونگذار ما برای تامین امنیت مبادلات تجاری ضمانت اجراهای خاصی را در نظر گرفته به مانند ضمانت اجرای کیفری و حقوقی که چک فاقد محل از این طریق قابل پیگرد می باشد همچنین از طریق اجراییات ثبت هم قابل پیگیری می باشد؛

راه حل چک مفقودی

همچنین اگر برای مطالبه ی وجه چک سند مذکور مشمول مرور زمان شده باشد از طریق دعوای مدنی در غالب اجرای تعهد از طریق محاکم قابل پیگیری می باشد همچنین برای مطالبه ی وجه این سند لازم الاجرا نیازی به تودیع خسارت احتمالی در غالب درخواست صدور قرار تامین خواسته نمی باشد .

همچنین دارای وصف تجریدی می باشد بدین معنا که امضای سند تجاری موجب تعهدی مستقل از منشاء صدور خود می شود .

همچنین این سند با امضای ظهر آن قابل انتقال به دیگری است و دارای اصل تضامنی است .

یکی دیگر از خصوصیات چک تودیع برای حسن انجام کار و یا سپردن تضمین جهت راستی آزمایی و تضمین انجام امری به صورت امانت بین طرفین می تواند باشد .

حال با این اوصاف صدر الاشاره اگر یک چک مفقود شود تکلیف شود #چک مثل هر سند یا شیء دیگری ممکن است ناگهان بر اثر غفلت و سهل‌انگاری گم شود یا #سرقت شود ولی باید دید که راه حل مشکل #چکمفقودی چیست؟


به گزارش پایگاه خبری دیده بان هشتم، چک مثل هر سند یا شیء دیگری ممکن است به‌طور ناگهانی بر اثر غفلت و سهل‌انگاری گم شود یا از سوی شخصی سرقت شود یا از طریق اقدام مجرمانه‌ی دیگری مانند #کلاهبرداری از دست صاحب آن خارج شود.

در ادامه: راه حل چک مفقودی چیست؟

فرض کنید آقای الف چکی را در وجه آقای ب صادر کرده و آقای ب هم چک را به‌نفع خانم ج پشت‌نویسی کرده و چک در دست خانم ج گم شده است.

حال وی برای جلوگیری از نقد کردن چک از سوی یابنده یا سارق یا … چه کاری باید انجام دهد؟

در مرحله‌ی اول

شخص باید به #بانک صادرکننده‌ی چک مفقودشده مراجعه کند و برگ مخصوصی را که بانک به او می‌دهد، با درج مشخصات چک (مانند شماره، تاریخ و مبلغ آن) پر کند و تسلیم بانک نماید و از بانک بخواهد که از پرداخت وجه چک خودداری کند.

بانک نیز پس از احراز هویت از این شخص، چک را به مدت یک هفته مسدود و از پرداخت وجه آن به آورنده‌ی احتمالی خودداری می‌کند.

(در این مرحله، رویه‌ی بعضی بانک‌ها این است که از درخواست‌کننده می‌خواهند که معادل وجه چک مورد نظر را به حساب واریز کند، ولی همه‌ی بانک‌ها چنین درخواستی ندارند.)

در مرحله‌ی دوم،

شخصی که مدعی سرقت یا مفقودیت چک بوده، موظف است به #دادسرا ی محل استقرار بانک افتتاح‌کننده‌ی حساب مراجعه و شکایت خود را تقدیم کند. دادسرا نیز یک گواهی صادر می‌کند و به مدعی می‌دهد.

راه حل چک مفقودی چیست؟

در مرحله‌سوم،

مدعی مفقودیت باید ظرف یک هفته از مراجعه‌ی قبلی خود ، مجدداً به بانک رفته و گواهی اخذشده از دادسرا را تحویل دهد.

اگر گواهی مذکور ظرف یک هفته تسلیم بانک نشود، و پس از آن کسی چک را به بانک ببرد، بانک وجه چک را در صورتی که پول در حساب موجود باشد، به آورنده می‌پردازد و اگر پولی در حساب نباشد، گواهی عدم پرداخت صادر و تحویل آورنده‌ی چک می‌دهد.

همچنین اگر در طول همان یک هفته، چک به بانک ارایٔه شود، بانک موظف به صدور #گواهیعدمپرداخت به‌علت اعلام مفقودی چک می‌باشد.

بدیهی است که آورنده‌ی چک که با گواهی عدم پرداخت به‌علت دستور ذی‌نفع مواجه شده، می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت وجه چک را به‌ادعای سرقت یا مفقودیت یا … به بانک صادر کرده، شکایت کند.

هرگاه کسی که دستور عدم پرداخت چک را صادر کرده، نتواند درستی ادعای خود را ثابت کند یا آورنده‌ی چک به بانک بتواند خلاف این ادعا را ثابت کند،دستور دهنده به مجازات صدور #چک بلامحل محکوم خواهد شد.

راه حل چک مفقودی چیست؟

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور


به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button