نمونه رای مطالبه طلب

نمونه رای مطالبه طلب

مطالبه طلب یکی از پرتکرار ترین دعاوی می باشد که هر روزه در مراجع قضایی مطرح می شود. به طور کلی هر فردی که خود را طلبکار و مستحق دریافت دین از دیگری بداند می تواند دادخواست مطالبه طلب را به دادگاه ذی صلاح تقدیم نماید. پس از تشکیل پرونده فرد می بایست تمامی مدارک خود را مبنی بر اینکه از طرف دیگر طلبکار می باشد به دادگاه ارائه نموده و ادعای خود را نزد قاضی اثبات نماید. سپس دادگاه با مطالعه پرونده و بررسی های صورت گرفته اقدام به صدور رای می نماید. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله قصد دارد یک نمونه دادخواست مطالبه طلب و همچنین یک نمونه رای مطالبه طلب را نیز به شما نشان دهد.

 

نمونه دادخواست مطالبه طلب

خواهان:  نام و نام خانوادگی ……………. نام پدر ……………… شغل ………….. محل اقامت ……………………………

خوانده:  نام و نام خانوادگی ……………. نام پدر ……………… شغل ………….. محل اقامت ……………………………

وکیل:  نام و نام خانوادگی ……………. نام پدر ……………… شغل ………….. محل اقامت ……………………………

خواسته: مطالبه خسارت تاخیر تادیه (مطالبه خسارت تاخیر تادیه یک برگ چک به شماره ……………. فعلا مقوم به دویست و ده میلیون ریال) به مبلغ 210000000 ریال

دلایل و منضمات:

وکالت نامه به شماره ……………… مورخ ………………..

شماره پرونده ساتنادی: …………………………..

چک صیادی به شماره ………………  مورخ ……………………

گواهی عدم پرداخت به شماره ……………… مورخ …………………

اجرائیه به شماره ………………….  مورخ ………………….

متن دادخواست:

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه عمومی و حقوقی عدالت تهران 

با سلام

احتراما به استحضار می رساند که موکل اینجانب آقای ………….. به موجب یک برگ چک به شماره ……………. به تاریخ ………… از خوانده محترم دعوی آقای …………….. مبلغ 22.500.000.000 ریال طلب داشته اند که به موجب صدور اجرائیه در پرونده شماره  ………………………. در شعبه محترم 104 ملزم به پرداخت وجه چک به موکل شده اند.

اما تاکنون نسبت به پرداخت خسارت تادیه اقدامی نشده است. لذا صدور حکم مبنی بر محکومیت ایشان به پرداخت خسارت تاخیر تادیه مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام

 

نمونه رای مطالبه طلب

پرونده کلاسه ……………………….. شعبه 102 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی عدالت تهران تصمیم نهایی شماره ……………………

خواهان: آقای ……………………. فرزند ……………….. با وکالت …………………… به نشانی …………………….. 

خوانده: آقای …………………….. فرزند ………………. به نشانی ……………………………..

خواسته: مطالبه خسارت تاخیر تادیه 

گردش کار: خواهان دادخواستی به طرفیت خوانده به خواسته فوق تقدیم که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت و انجام تشریفات قانونی لازم، سرانجام پرونده در وقت فوق العاده تحت نظر قرار دارد . دادگاه با مطالعه محتویات اوراق پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید :

رای دادگاه:

در خصوص دعوی مطروحه به خواسته مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجه یک فقره چک به شماره ……………………….. مورخ ……………. عهده بانک ملت با احتساب هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل به شرح متن دادخواست تسلیمی نظر به اینکه وجود اصل چک و گواهی عدم پرداخت صادره از بانک محال علیه در ید خواهان ظهور در اشتغال ذمه خوانده به میزان وجه مرقوم دارد در نتیجه خواهان مستحق خسارت تاخیر تادیه چک نیز میباشد و دعوی مطروحه و مستندات آن مصون از تعرض خوانده باقیمانده است و خوانده دلیل متقنی بر رد ادعای خواهان ارایه نداده تا موجب برِایت ذمه خود گردد لذا دادگاه دعوای خواهان را مقرون به واقع تشخیص و با استناد به مواد 198 و 515 و 519 و 522 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و ماده واحده قانون استفساریه تبصرۀ الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب مورخ 10/3/76 مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه راجع به اصل خواسته از تاریخ صدور چکها لغایت اجرای دادنامه به انضمام هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید رأی صادره حضوری و در مهلت بیست روز پس ازابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.

رییس شعبه 102 دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی دادخواست مطالبه طلب پرداخت و یک نمونه از این نوع دادخواست را به شما نشان داد همچنین یک نمونه رای مطالبه طلب را نیز برای شما تشریح نمود. همانطور که گفته شد مطالبه طلب یکی از پرتکرار ترین دعاوی مطروحه در مراجع قضایی می باشد و هر فردی که خود را مستحق دریافت دین بداند می تواند با تنظیم دادخواست مطالبه طلب و تقدیم آن به دادگاه در مسیر احقاق حق خود قدم بگذارد. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود در این باره و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری و تنظیم دادخواست مطالبه طلب توسط وکیل ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در مطالب حقوقی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button