دعوی ابطال سند مالکیت

دعوی ابطال سند مالکیت

معتبر ترین سند نزد مراجع قضایی سند رسمی می باشد. منظور از سند رسمی اسنادی چون سند ملک می باشد که جعل و یا خلافی در تنظیم سند و در ثبت اسناد رسمی پیش نیامده باشد. هنگامی بحث دعوی ابطال سند رسمی مطرح می شود که به طور مثال یک ملک به چند نفر فروخته شده باشد و یا مالک یک ملکی مجهول باشد و یا همانطور که گفته شد جعل و خلافی در تنظیم سند آن ملک صورت گرفته باشد. هنگامی که هر یک از مشکلات فوق الذکر اتفاق افتد، مال باخته می بایست دادخواست ابطال سند را به دادگاه ذیصلاح تقدیم نماید و پس از تشکیل جلسه دادرسی جعلی و یا صوری بودن آن سند را نزد دادگاه اثبات نماید. سپس دادگاه با بررسی پرونده و اظهارات طرفین تصمیم نهایی مبنی بر بطلان و یا عدم بطلان سند ملک را خواهد گرفت. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر قصد دارد در این مقاله به بررسی دعوی ابطال سند مالکیت بپردازد.

 

ابطال سند مالکیت

زمانی که فردی به دنبال باطل کردن و یا بی اثر کردن سند مالکیت می باشد می بایست خواستار ابطال سند مالکیت باشد البته دقت داشته باشید که منظور از سند مالکیت اسنادی می باشد که به صورت رسمی به ثبت رسیده اند. همانطور که پیش تر گفته شد این دعوی معمولا در مواقعی مطرح می شود که فردی به صورت جعلی مالکیت ملک و یا اراضی را با سند رسمی از آن خودش کرده است. همچنین در مواقعی که سند رسمی مفقود شده است و سند المثنی برای مالک صادر شده و پس از صدور سند اصلی پیدا می شود مالک می بایست خواستار ابطال سند المثنی باشد. فروخته شدن یک ملک به چند نفر نیز از مواقعی می باشد که باید این دعوی مطرح گردد.

زمانی که فردی دادخواست ابطال سند مالکیت را به دادگاه صالحه تقدیم می کند می بایست جعلی بودن و یا صوری بودن سند مالکیت را اثبات نماید سپس دادگاه پرونده را بررسی نموده و در صورت احراز شدن موضوع نزد دادگاه و مشخص شدن مالک اصلی، قاضی حکم به بطلان تمامی اسنادی که به صورت غیر قانونی به نام افراد دیگر ثبت شده است را صادر می نماید.

البته باید بدانید که برای ابطال سند رسمی شرایط خاصی وجود دارد که در ادامه به بررسی تمامی این شریط می پردازیم.

 

شرایط ابطال سند مالکیت

اسناد صوری و غیر واقعی:

یکی از شرایط ابطال سند مالکیت صوری بودن سند می باشد. هنگامی که شخصی با تنظیم اسناد صوری و غیر واقعی مالک ملکی شده باشد و مالک واقعی آن بتواند صوری بودن اسناد را نزد دادگاه ثابت نماید، دادگاه سند مورد بحث را به علت فقدان اعتبار قانونی باطل می نماید.

اسناد مجهول:

اسنادی که به صورت جعلی و با هدف فریب عموم صادر شده است را اسناد مجهول می نامند. اسنادی که در آن از جعل مهر دولتی استفاده شده است نمونه بارز اسناد مجهول می باشد از دیگر نمونه های آن می توان به مدارک تحصیلی جعلی، کارت پایان خدمت جعلی و دیگر موارد اشاره نمود. باید بدانید فردی که با اهداف نامشروع و فریب عموم اقدام به جعل سند می نماید از دید قانون مجرم شناخته می شود و مستوجب مجازات و پیگرد قانونی می باشد. اگر سند جعل شده مربوط به ملک باشد، مالک اصلی ملک باید خواستار ابطال سند رسمی باشد.

اسناد معارض:

بعضا پیش می آید که برای یک ملک چندین سند صادر شده باشد. از بین این اسناد تنها یک سند معتبر خواهد بود. از دید قانون سندی که موخر است نسبت به سند اولیه ملک معارض می باشد. معمولا قانون سندی را واجد اعتبار می داند که مقدم الصدور باشد یعنی زودتر از بقیه اسناد ثبت شده باشد. اما اگر با ارائه مدارک عدم اعتبار سند اولیه نزد دادگاه اثبات شود در این شرایط دادگاه سند موخر را واجد اعتبار می داند. زمانی که وجود سند معارض نزد دادگاه محرز شود، دادگاه موضوع را به مالک سند معارض گزارش داده و 2 ماه به او فرصت می دهد تا دعوی ابطال سند رسمی را مطرح نماید. در صورتی که دارنده سند معارض در این مدت طرح دعوی کند دادگاه پس از بررسی دو سند حکم به بطلان سندی که به ثبت نرسیده باشد می دهد و اگر دارنده سند معارض در این مدت اقدام به طرح دعوی نکند دارنده سند اولیه می تواند با داشتن گواهی عدم طرح دعوی دارنده سند معارض اقدام به باطل کردن سند معارض نماید.

حکم قانونی:

در مواقعی ممکن است ابطال سند رسمی بدون اختلاف و طرح دعوی مطرح بشود و تنها قانون گذار به بطلان سند حکم بدهد مثل اسناد جنگل ها و یا اسناد مالکیت ملک های وقفی که ابطال آن تنها نیاز به حکم قانونی دادگاه دارد.

 

نحوه ابطال سند مالکیت

اولین اقدام طرح برای ابطال سند طرح دعوی ابطال سند مالکیت توسط شخصی که خواستار آن می باشد در دادگاه است. پس از ارائه مدارک به دادگاه و اثبات ادعای خود، دادگاه شروع به بررسی دعوی موضوع پرونده می نماید و در صورتی که ماکیت اصلی سند برای دادگاه محرز شود حکم به بطلان تمامی اسناد صوری، معارض، جعلی و به طور کلی تمام اسنادی را که غیر قانونی صادر شده اند می دهد.

اگر سند انتقال مالکیت سند عادی و یا قولنامه ای باشد می بایست از طرح دعوی با عنوان ابطال سند عادی و یا ابطال سند قولنامه ای استفاده نمود و اگر سند اصلی ملکی پس از صدور سند المثنی برای آن پیدا شود می توان دعوی ابطال سند المثنی را نزد مراجع قضایی مطرح نمود.

وقتی دادگاه حکم به بطلان سند را صادر می نماید خواهان دعوی می بایست به اداره ثبت اسناد و املاک رفته و سند غیر قانونی را باطل نماید. حال شرایطی وجود دارد که بدون حکم دادگاه و فقط از طریق مراجعه به ثبت اسناد امکان باطل کردن سند وجود دارد.

این شرایط عبارتند از:

سند اصلی که پس از صدور سند امثنی پیدا شده است

وجود اسناد معارض تنها در صورتی که دارندا سند موخر در فرصت دو ماهه خود طرح دعوی نکند

در صورت وجود قسمت های ناقص در سند

افراز ملک شماع

در صورتی که چند ملک به یک شخص منتقل شده باشد

 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی دعوی ابطال سند مالکیت پرداخت و تمامی شرایط آن را برای شما توضیح داد. توصیه اکید ما در رابطه با طرح این دعوی در مراجع قضایی این است که از وجود یک وکیل ملکی متبحر و مجرب در تمامی مراحل دعوا بهره بگیرید چرا که اثبات دعاوی ملکی نیازمند اطلاعات حقوقی کافی و تجربه بسیار زیاد در این زمینه می باشد تا فرد مالباخته بتواند حقوق از دست رفته خود را باز پس بگیرد.

شما می توانید برای مشاوره تلفنی با وکیل ملکی ما با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری و بهره گیری از وکیل در دعوی ابطال سند ماکیت پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

4/5 - (2 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در مطالب حقوقی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button