احضاریه طلاق چیست

احضاریه طلاق چیست

هر زن و مردی که به دلایل گوناگون خواستار تمام شدن زندگی مشترک و جدایی باشند باید مراحل و تشریفات قانونی خاصی را برای طلاق پشت سر بگذارند. همانطور که می دانید طلاق بر سه نوع است که شامل طلاق از طرف زوج، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی می باشد. برای انجام مراحل طلاق هر کدام از زن و مرد که خواهان جدایی و طلاق می باشد می بایست دادخواست طلاق خود را به دادگاه ذی صلاح ارسال نماید تا دادگاه پس از رسیدگی به محتویات پرونده حکم نهایی را برای اجرای طلاق جاری نماید. حتما شما هم تاکنون عبارت احضاریه طلاق را شنیده اید. این احضاریه برای دعوت طرف مقابل و یا وکیل قانونی او به منظور دفاع از حقوق خود و یا موکل و همچنین بیان اظهاراتشان نزد قاضی استفاده می شود. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر قصد دارد در این مقاله به بررسی موضوع احضاریه طلاق و اقدامات لازم پس از آن بپردازد.

 

احضاریه طلاق 

همانطور که گفته شد طلاق بر سه نوع می باشد که رایج ترین آن طلاق توافقی بوده که در آن زن و مرد بر سر تمامی مسائل با هم توافق کرده و از یکدیگر جدا می شوند. به غیر از طلاق توافقی دو نوع دیگر طلاق وجود دارد که هر یک می تواند به درخواست زن و یا به درخواست مرد باشد. هر کدام از زن و مرد که خواهان طلاق باشد می بایست دادخواست خود را تقدیم دادگاه مربوطه و ذی صلاح نماید. البته باید بدانید که مرجع صالح به رسیدگی طلاق و دعاوی خانوادگی دادگاه خانواده می باشد. 

دادگاه پس از بررسی پرونده و محتویات آن حکم نهایی را صادر می نماید. 

پس اولین اقدام برای درخواست طلاق از سوی هر یک از زن و مرد مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی برای ارسال دادخواست طلاق به دادگاه خانواده می باشد. دادگاه خانواده پس از بررسی دادخواست در صورتی که از نظر حقوقی و قانونی نقصی در آن وجود نداشته و صحیح باشد زمانی را جهت رسیدگی به این پرونده تعیین می نماید و آن زمان را به هر یک از زوجین از طریق ارسال احضاریه طلاق اطلاع می دهد.

حال که با مراحل ثبت طلاق آشنا شدیم به خوبی می توانیم به این سوال که احضاریه طلاق چیست پاسخ بدهیم. احضاریه طلاق همان اطلاعیه ای می باشد که دادگاه خانواده پس از دریافت دادخواست طلاق و تعیین وقت رسیدگی برای آن پرونده به هر یک از زوجین ارسال می نماید تا در زمان تعیین شده در دادگاه حاضر شده و دفاعیات خود و همچنین مستندات خود را به دادگاه ارائه نمایند.

 

احضاریه طلاق چیست

احضاریه طلاق چه مدت پس از ثبت دادخواست می آید

برای اغلب افرادی که در شرف طلاق قرار دارند بسیار مهم است که چه زمانی پس از ثبت دادخواست احضاریه طلاق برای طرفین ابلاغ میشود چرا که این افراد می بایست در این فاصله زمانی تمامی مدارکات لازم را تهیه نمایند و تمامی دلایل و مستنداتی را که می خواهند به دادگاه ابراز نمایند آماده کنند. به غیر از آماده کردن مدارک و مستندات اغلب افراد برای حضور در جلسه رسیدگی از یک وکیل خانواده مجرب بهره میگیرند چرا که وکیل خانواده می تواند با تجربه و تخصص لازم از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کرده و پرونده را به نتیجه مطلوب برساند.

حالا که متوجه اهمیت زمان ارسال احضاریه شدیم باید به این سوال پاسخ دهیم که احضاریه طلاق چه مدت پس از ثبت دادخواست می آید؟ 

متاسفانه پاسخ دقیق و مشخصی برای این سوال وجود ندارد و به هیچ عنوان نمی توان زمان خاصی را برای آن مشخص نمود یکی از دلایل این موضوع وجود تفاوت تراکم پرونده های طلاق در دادگاه های خانواده کشور می باشد مثلا ممکن است شهرهای بزرگتر و پرجمعیت تر تراکم بیشتری در تعداد پرونده های طلاق داشته باشند که به این دلیل ممکن است وقت رسیدگی و ارسال احضاریه برای زوجین زمان بیشتری نسبت به شهرهای کوچک تر و کم جمعیت تر لازم داشته باشد.

حال اگر بخواهیم یک بازه زمانی برای ارسال احضاریه طلاق به زوجین تعیین نماییم و زمان تقریبی آن را تخمین بزنیم می توانیم بگوییم اغلب پس از ثبت دادخواست طلاق از سوی یکی از طرفین مدت زمان یک الی سه ماه طول می کشد تا احضاریه برای جلسه رسیدگی به طرفین از طریق سامانه ثنا و یا به صورت حضوری ابلاغ شود.

 

نحوه ارسال احضاریه طلاق

پیش تر برای ارسال هر نوع احضاریه ای از ابلاغ فیزیکی و حضوری استفاده می کردند بنابراین هر کس که دادخواستی را ثبت می نمود موظف به ارائه آدرس خوانده دعوی به دادگاه نیز بود تا دادگاه بتواند احضاریه جلسه رسیدگی را به نشانی مورد نظر فرستاده و به دست خوانده دعوی برساند.

اما پس از احداث سامانه ثنا توسط قوه قضاییه تمامی احضاریه ها به صورت الکترونیکی و به سامانه ثنا هر شخص ابلاغ می شود. جدا از دسترسی به احضاریه ها در این سامانه افراد می توانند جزئیات و روند کار پرونده های خود در دادگاه را مشاهده نمایند. پس در حال حاضر هر کسی که دارای سامانه ثنا باشد کلیه احضاریه های دادگاه از طریق ابلاغ الکترونیک برای او ارسال می شود.

زمانی که ابلاغیه حضور در جلسه رسیدگی برای زوجین در سامانه ثنا قرار می گیرد به آن ها پیامکی از طرف قوه قضاییه ارسال می شود که در متن آن مراجعه به سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه جدید آورده شده است بدین ترتیب افراد پس از دریافت پیامک و مشاهده سامانه ثنای خود می توانند ابلاغیه را دریافت و مطالعه نمایند تا از تاریخ و ساعت جلسه رسیدگی و مراجعه به شعبه مورد نظر مطلع شوند.

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی موضوع احضاریه طلاق و اقدامات لازم پس از آن پرداخت. متاسفانه امروزه تعداد انواع پرونده های طلاق در مراجع قضایی به شدت افزایش پیدا کرده است که با توجه به این شرایط بسیار مهم می باشد که افراد چه در مقام خوانده و چه در مقام خواهان در پرونده های طلاق از حضور و مشاوره یک وکیل خانواده مجرب و متخصص بهره گیری نمایند تا از تضییع حقوقشان در پرونده جلوگیری شود. شما می توانید برای مشاوره تلفنی با وکیل  طلاق و خانواده ما با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در خانواده,طلاق می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button