تعداد جلسات دادگاه طلاق

تعداد جلسات دادگاه طلاق

هر فردی که در آستانه جدایی می باشد این سوال برایش مطرح می شود که روند رسیدگی به پرونده طلاق چقدر زمان بر خواهد بود و تعداد جلسات دادگاه طلاق چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نمی توان زمان دقیقی را برای آن مشخص کرد چرا که روند رسیدگی به پرونده های طلاق بستگی به نوع طلاق دارد. همانطور که می دانید طلاق بر سه نوع طلاق توافقی، طلاق از طرف زوجه و طلاق از طرف زوج می باشد. برای آن که دادگاه تصمیم نهایی درباره طلاق را صادر نماید می بایست تشریفات قانونی آن به صورت کامل انجام شود. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این مقاله به بررسی موضوع تعداد جلسات دادگاه طلاق می پردازد.

 

روند رسیدگی به انواع طلاق

پیش از بررسی موضوع اصلی مقاله بهتر است ابتدا با انواع طلاق آشنا باشید چرا که هر نوع پرونده طلاق روند رسیدگی خاص مربوط به خود را دارد و به همین دلیل هر پرونده تعداد جلسات متفاوتی با دیگری خواهد داشت.

همانطور که گفته شد طلاق بر سه نوع می باشد و انواع آن عبارت اند از:

طلاق توافقی آن نوع از طلاق می باشد که مرد و زن بر سر تمام مسائل مشترک و مرتبط با زندگی مشترک با یکدیگر به توافق رسیده اند و هر دو تصمیم به طلاق دارند. زوجین باید برای تمام مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه و حضانت فرزندان مشترک با هم به تفاهم و توافق برسند و سپس اقدام به طلاق توافق نمایند.

اولین قدم برای طلاق توافقی دریافت نوبت از سامانه طلاق می باشد و سپس زوجین می بایست جلسات مشاوره را سپری نمایند و پس از پایان جلسات گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت نمایند. دقت داشته باشید که سپری نمودن این جلسات اجباری می باشد. 

سپس یکی از زوجین یا وکلای آن ها می بایست دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه خانواده نماید و تا ابلاغ وقت رسیدگی از طریق سامانه ثنا صبر نمایند. پس از حضور در جلسه رسیدگی و جلسه مشاوره دادگاه زن باید گواهی عدم بارداری خود را به دادگاه تقدیم نموده و سپس زوجین منتظر رای دادگاه بمانند. پس از صادر شدن رای دادگاه زوجین می بایست به یکی از دفاتر طلاق مراجعه نموده و طلاق را رسمی نمایند.

طلاق به درخواست زوجه دارای شرایط پیچیده و دشواری در کشور ما می باشد چرا که در ایران حق طلاق با مرد می باشد. مراحل این نوع طلاق نیز همانند طلاق توافقی می باشد اما دو تفاوت اصلی با آن دارد. اول آن که در این نوع طلاق حتما باید زن دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم نماید و دوم آن که زن می بایست برای طلاق دلایل موجهی همچون عسر و حرج شدید داشته باشد و بتواند این دلایل را نزد دادگاه اثبات نماید.

طلاق به درخواست زوج نیز مراحل مشابهی با طلاق توافقی دارد با این تفاوت که در این نوع طلاق مرد می بایست دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید. مرد هر زمان که بخواهد می تواند حقوق مالی زن را پرداخت نماید و او را طلاق دهد حتی در صورتی که زن نیز وکالت حق طلاق داشته باشد باز هم این حق از مرد سلب نخواهد شد.

تعداد جلسات دادگاه طلاق

تعداد جلسات دادگاه طلاق

حال که با انواع طلاق و روند رسیدگی به آن آشنا شدیم این سوال مطرح می شود که تعداد جلسات دادگاه طلاق چقدر می باشد؟ همانطور که گفته شد برای این سوال پاسخ دقیق و مشخصی وجود ندارد چرا که هر پرونده طلاق با پرونده دیگر متفاوت بوده بنابراین زمان رسیدگی به هر پرونده نیز متفاوت می باشد. 

به طور مثال معمولا پرونده های طلاق توافقی به این دلیل که زوجین از قبل درباره تمامی مسائل مشترک توافق نموده اند زودتر از دیگر پرونده ها به نتیجه می رسد و جلسات کمتری نیز به آن اختصاص داده می شود اما پرونده های طلاق از طرف زوجه به دلیل پیچیدگی های خاص این نوع پرونده و نیاز به رسیدگی بیشتر مدارک و شواهد معمولا دیر تر از انواع دیگر طلاق به نتیجه می رسد و نیازمند جلسات بیشتری برای رسیدگی می باشد چرا که زن می بایست دلایل موجهی برای طلاق ارائه داده و آن ها را در دادگاه اثبات نماید و دادگاه نیز می بایست دلایل را به صورت دقیق بررسی نماید.

پس در نتیجه نمی توان گفت که دادگاه طلاق دقیقا چقدر زمان می برد و یا دقیقا چند جلسه رسیدگی برای طلاق تشکیل خواهد شد.

وکیل طلاق

زمانی که زوجین به علت اختلافات بینشان تصمیم به جدایی می گیرند بهتر است به صورت توافقی از هم جدا شوند. همانطور که گفته شد طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین بر سر تمامی مسائل مشترک با یکدیگر توافق نموده و سپس اقدام به جدایی میکنند. در طلاق توافقی زن یا مرد و یا هر دوی آن ها می توانند از یک وکیل مجرب بهره گیری نمایند که در این صورت نیازی به حضور در جلسات دادگاه نخواهد بود و وکلای آن ها جلسات دادگاه را شرکت می نمایند.

اما در مواردی که مرد رضایت به جدایی نداشته و زن درخواست طلاق داشته باشد همانطور که گفته شد به این دلیل که در قانون ایران حق طلاق برای مرد می باشد پرونده طلاق پیچیده و دشوار خواهد بود به همین علت اغلب وکلا توصیه می نمایند که در پرونده های طلاق به درخواست زوجه حتما از یک وکیل خانواده متخصص و با تجربه در این امر کمک بگیرید تا بتوانید به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسید.

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله روند رسیدگی انواع طلاق را تشریح نمود و به بررسی تعداد جلسات دادگاه طلاق پرداخت. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره طلاق و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری با وکیل طلاق و خانواده ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
این نوشته منتشر شده در طلاق می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button