درخواست صدور انواع سند مالکیت

درخواست صدور انواع سند مالکیت

درخواست صدور انواع سند مالکیت

امروزه به دلیل گسترش جمعیت شاهد افزایش روز افزون ساخت و ساز و املاک می باشیم. مالکان این املاک برای محفوظ نگه داشتن حق مالکیت خود می بایست سند رسمی ملک را در اختیار داشته باشند اما این تنها اهمیت مسئله نیست چرا که اگر مالک ملکی قصد نقل و انتقال آن ملک را داشته باشد نیز می بایست سند رسمی آن ملک را داشته باشد. باید بدانید که کلیه املاک و مستغلات توسط سازمان اسناد و املاک کشور با رعایت قوانین خاص مربوط به خود ثبت می گردد. 

بسیار افرادی هستند که مالک ملکی می باشند اما آن ملک فاقد سند رسمی می باشد حال این سوال مطرح می شود که در چنین شرایطی تکلیف مالک چیست و چگونه می تواند برای حفظ حقوق مالکانه خود اقدام به دریافت سند رسمی نماید؟ 

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این مقاله به بررسی انواع سند مالکیت پرداخته و سپس مراحل درخواست صدور انواع سند مالکیت را شرح می دهد.

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

انواع سند مالکیت

همانطور که گفته شد وجود سند مالکیت برای احراز هویت مالک ملک و برای نقل و انتقال راحت تر ملک بسیار مهم می باشد. اما سند مالکیت دارای انواع گوناگونی می باشد که بهتر است همه افراد با آن آشنا باشند. در ادامه بعضی از انواع سند مالکیت را با هم بررسی می نماییم:

سند مالکیت عرصه: در واقع منظور از عرصه همان زمین می باشد. زمینی که در آن ساختمانی ساخته نشده باشد را عرصه می گویند و برای آن سند مالکیت عرصه صادر می نمایند.

سند مالکیت اعیان: منظور از واژه اعیان همان ساختمان و بنایی می باشد که در زمین ساخته می شود. سند مالکیت اعیان در واقع مالکیت بنا و ساختمان ملک را مشخص می نماید.

سند مشاع: برخی از املاک هستند که بیش از یک نفر مالک دارند به این نوع سند املاک که دارای 2 و یا چند مالک می باشد که هر کدام از مالکین در جزء به جزء ملک حق مالکانه دارند سند مشاع گفته می شود.

سند مفروزی: این نوع سند دقیقا بر عکس سند مشاع بوده و مالک ملک تنها یک نفر می باشد و شریکی وجود ندارد. حقوق مالکانه کل ملک یا همان شش دانگ ملک متعلق به یک نفر می باشد.

سند اوقافی: زمانی که عرصه ملک متعلق به اوقاف باشد و اعیان ملک متعلق به شخص دیگری بوده که اداره اوقاف به دلیل مالکیت عرصه از مالک اعیان اجاره دریافت می نماید این نوع سند اوقافی و یا وقفی می باشد.

سند بنیادی: برخی اسناد توسط  دادگاه انقلاب مصادره شده اند و مالکیت آن به ستاد اجرایی فرمان امام و یا بنیاد مستضعفین و یا دیگر سازمان ها انتقال یافته است که به این نوع سند بنیادی گفته می شود.

سند المثنی: زمانی پیش می آید که مالک ملک دسترسی به اصل سند ملک را ندارد در این شرایط می بایست به اداره ثبت درخواست صدور سند المثنی دهد. بعد از صدور سند دوم به این سند المثنی گویند.

سند مالکیت ورثه ای: اگر مالک ملکی فوت نماید و ورثه او اقدام به درخواست سند به نام خود نمایند به سند صادر شده سند مالکیت ورثه ای گفته می شود.

سند معارض: زمانی که برای یک ملک بیش از یک سند صادر شده باشد که می تواند دلایل مختلفی همانند جعل داشته باشد به سندی که پس از سند اولیه صادر شده باشد سند معارض می گویند.

همانطور که مشاهده نمودید سند مالکیت دارای انواع مختلف و متفاوتی می باشد که در این قسمت برخی از آن ها را با هم بررسی نمودیم حال به سراغ درخواست صدور برخی از انواع سند مالکیت می رویم.

 

درخواست صدور انواع سند مالکیت

 

درخواست سند مالکیت املاک جاری

املاک جاری به املاکی گفته می شود که سابقه ثبت در دفتر املاک را نداشته و برای آن سند صادر نشده است اما طبیعتا برای این نوع املاک امکان صدور سند مالکیت وجود دارد که طبق ضوابط و شرایط خاصی سند مالکیت صادر می گردد. 

در ابتدا جهت صدور سند برای این املاک باید کلیه مراحل تحدید حدود عمومی و اختصاصی طی شده باشد و پس از آن زمان واخواهی نسبت به تحدید حدود منقضی شده باشد.

پس از انقضای زمان 30 روزه از تاریخ تحدید، متقاضی صدور سند می تواند درخواست خود را مبنی بر صدور سند مالکیت به صورت کتبی تحویل ثبت محل نماید. این تقاضا ضمن ثبت در دفتر اندیکاتور جهت رسیدگی و اقدام به نماینده مربوطه در اداره ثبت ارجاع می شود. 

نماینده اداره ثبت پس از بررسی پرونده چنانچه نقل و انتقالاتی نسبت به ملک انجام شده باشد مناطق را در پیش نویس سند قید می کند و پرونده را به بایگانی ارسال می کند در این مرحله مسئول بایگانی کلیه اطلاعات مربوط به آگهی های نوبتی و تحدیدی و تاریخ روزنامه های ناشر را در پیش نویس سند مالکیت ذکر نموده و عدم وجود اوراق خارجی ضمیمه نشده و عدم وصول واخواهی را گواهی نموده و پرونده را مجدد نزد نماینده مربوطه ارسال می کند.

در این مرحله نماینده ثبت اقدام به اخذ گواهی عدم بازداشت و بند (ز) از دفتر بازداشتی می نماید. بعد از انجام این مقدمات پرونده جهت رسیدگی نهایی به مسئول اداره ثبت ارسال می گردد و مسئول اداره پس از بررسی کلیه اقدامات دستور ثبت ملک را در دفتر املاک صادر می نماید و پرونده را جهت محاسبه حقوق دولتی به حسابداری ارسال می نماید. 

متصدی حسابداری نیز حقوق دولتی را با توجه به برگ ارزیابی تعیین و با در نظر گرفتن مبلغ دفترچه سند مالکیت، قبض پرداخت را تسلیم متقاضی می نماید. متقاضی می بایست این مبلغ را واریز و قبض آن را به حسابداری تحویل دهد. حسابداری نیز یک جلد سند مالکیت را به انضمام پرونده جهت اقدام بعدی به دفتر املاک ارسال می نماید.

دفتر املاک در صفحه جاری دفاتر ثبت نموده و سپس سند مالکیت را تحریر و شماره ثبت و شماره مسلسل را در پیش نویس سند مالکیت قید می نماید. پس از امضا و اخذ هزینه ها، سند صادر و جهت تسلیم به متقاضی به دبیرخانه ارسال می گردد. پس از مراجعه متقاضی به دبیرخانه پس از ثبت در دفتر تسلیم اسناد ضمن احراز هیت متقاضی با گرفتن رسید به وی تحویل داده خواهد شد.

 

درخواست سند ملک ثبت شده

مواقعی که یک ملک دارای سابقه ثبتی می باشد نیازی به مراجعه خریدار به اداره ثبت نمی باشد و همچنین لازم نیست که خریدار مراحل طولانی برای ثبت آن را طی نماید. 

فرض کنید شخصی از یک شخص دیگر ملکی را خریداری نموده است و می خواهد سند مالکیت را به نام خودش تنظیم نماید. برای این کار می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و درخواست صدور سند مالکیت به نام خودش را ارائه دهد. دفتر اسناد رسمی مدارک و مستندات را اخذ نموده و پس از بررسی از طریق اداره ثبت اسناد و املاک اقدام به درخواست سند مالکیت به نام شخص خریدار می نماید.

 

درخواست سند مالکیت المثنی

زمانی که سند مالکیت از قبل وجود داشته باشد اما مالک به هر دلیلی به این سند دسترسی نداشته باشد مثلا فرض کنید سند مالکیت اصلی مفقود شده باشد در این موارد نیز سابقه ثبتی سند موجود می باشد و مالک تنها یاید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نموده و مستندات خود که شامل شهادت شهود و درخواست کتبی صدور سند مالکیت المثنی می باشد را به اداره ابراز نماید. پس از بررسی مدارک و مستندات سند المثنی صادر می گردد.

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی انواع سند مالکیت پرداخت و بعد مراحل درخواست صدور انواع سند مالکیت را توضیح داد. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره سند مالکیت و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری با وکیل ملکی ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button