سند تک برگ

وکیل تضمینی ملک

همانطور که میدانید در گذشته از سند های منگوله دار برای سند ملک استفاده می شد. سند های منگوله دار دفترچه هایی بودند که یک منگوله نیز داشتند. از آنجایی که املاک جزو با ارزش ترین دارایی های انسان به شمار می آید و مالکیت هر ملک را سند آن ملک مشخص می نماید بنابراین سند ملک نیز یکی از مباحث مهم برای افراد می باشد به همین علت دولت با در نظر گرفتن دلایل امنیتی سند منگوله دار را با سند تک برگ جایگزین نمود. یکی از این دلایل امنیتی این بود که اسناد منگوله دار به علت دست نویس بودن قابلیت جعل داشتند و از ایمنی کمی برخوردار بودند. اسناد تک برگ کاملا به صورت سیستمی تنظیم می شود و صدور آن کاملا به صورت مکانیزه می باشد به همین علت از ایمنی بسیار بالایی برخوردار می باشد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این مقاله به بررسی سند تک برگ می پردازد.

 

سند تک برگ چیست؟

قبلا اسناد ملکی به صورت سند منگوله دار بود یعنی دفترچه ای که دارای پلمب سربی اداره ثبت احوال بود و در آن مشخصات ملک و مالک به صورت دست نویس ثبت می گردید. به همین علت امکان جعل و سوء استفاده از آن بسیار بالا بود و ایمنی بسیار پایینی داشت. اداره ثبت احوال به همین دلیل از سال 1390 آغاز به صدور سند مالکیت تک برگی نمود که به صورت سیستمی و مکانیزه بوده و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

این نوع سند به علت داشتن هولوگرام مخصوص قابلیت جعل را ندارد و مهم ترین ویژگی آن این است که مشخصات مالک و ملک به صورت الکترونیکی و بسیار دقیق روی سند درج می شود.

از دیگر ویژگی های این سند می توان به اسناد مشاعی اشاره نمود یعنی اگر در یک ملک دو یا چند نفر سهیم و شریک باشند به ندازه سهم هر کس برای او سند تک برگ صادر می شود.

در اسناد تک برگ اطلاعات جزئی ملک و همچنین مالک ثبت می شود و کروکی دقیق ملک نیز ثبت می شود که مشکلات تعرض به زمین و ملک اتفاق نمی افتد و همانطور که گفته شد چون به صورت سیستمی صادر می شود دیگر مشکل ناخوانایی و بدخط بودن را ندارد که مزیت خیلی مهمی نسبت به اسناد منگوله دار می باشد.

برخلاف سند منگوله دار اطلاعات نقل و انتقال ملک در سند تک برگ وجود نداشته و برای استعلامات لازم می بایست به اداره ثبت مراجعه نمود. به علت ورود این اطلاعات در سامانه ثبت اسناد کشور، اداره ها به صورت ساده تر به اطلاعات و استعلامات دسترسی خواهند داشت.

 

استعلام سند تک برگی ملک

زمانی که افراد بخواهند به هر دلیلی سند منگوله دار خود را با سند تک برگ جایگزین نمایند حتما می بایست از سازمان ثبت املاک کشور استعلام بگیرند. در واقع مالک سند می بایست به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و تمام اسناد ثبتی که به نام خودش می باشد را استعلام نماید. سازمان در پاسخ به این استعلام تمامی پلاک ثبتی هایی را که به نام شخص می باشد در اختیارش قرار می دهد. 

حال در صورتی که شخص دارای سند تک برگ باشد و به دلایلی نیاز به استعلام از سند مالکیت را داشته باشد می تواند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و با قرار دادن اطلاعاتی شامل شماره سند استعلام سند تک برگ را دریافت نماید. یکی دیگر از روش های استعلام سند تک برگ مراجعه به سایت سازمان ثبت و املاک کشور می باشد و از این طری می توان به صورت آنلاین استعلا سند تک برگ را دریافت نمود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر شخصی قصد استعلام از سند تک برگ را از طریق کد ملی داشته باشد پاسخ استعلام تنها به صاحب شماره ملی داده می شود و افراد دیگر نمی توانند به تنهایی و بدون حضور داشتن صاحب شماره ملی استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک دریافت نمایند.

 

درخواست سند تک برگ

به طور کلی در دو صورت برای دریافت سند تک برگ می توان اقدام نمود که در ادامه آن را بررسی می نماییم.

اول در صورتی که شخص بخواهد سند منگوله دار قدیمی خود را با سند تک برگ جایگزین نماید و دوم در صورتی که ملکی مورد معامله قرار گرفته باشد که در این صورت باید سند تک برگ جدید به نام مالک جدید ملک صادر شود.

حال می خواهیم نحوه صدور سند برای هر کدام از این دو حالت را بررسی نماییم:

برای تعویض سند منگوله‌دار با سند ملک تک برگ می بایست مراحل زیر انجام شود:

همانطور که گفته شد ابتدا می بایست به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمود. سپس باید فرم درخواست را پر کرد و بعد تسویه حساب‌های شهرداری را انجام داده و از سند استعلام دریافت کرد. بعد سند منگوله‌ دار قدیمی را ارائه داده و پس از پرداخت هزینه‌ها می بایت به باجه پست مراجعه نمود.

برای صدور سند تک برگ به نام مالک جدید ملک می باست مراحل زیر طی شود:

در این حالت ابتدا باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نمود و سپس از سند استعلام گرفت. بعد از آن نوب تسویه حساب شهرداری می باشد و سپس در همان دفتر انتقال سند انجام می شود. بعد از آن می بایست به اداره ثبت مراجعه کرده و پس از ارائه سند مالکیت قبلی و همچنین پرداخت هزینه‌ها به باجه پست مراجعه نمود.

 

سند تک برگ

 

مدارک لازم برای تعویض سند تک برگ

به همراه داشتن مدارک زیر برای درخواست صدور سند تک برگ الزامی می باشد:

ارائه اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده از قبیل شناسنامه و کارت ملی و ….

در صورتی که وکیل قانونی شخص قصد انجام مراحل تعویض سند یا واگذاری را آن را دارد می بایست وکالت‌ نامه رسمی خود را در تمامی مراجعه ها ارائه دهد.

ارائه بنچاقی که در سیستم دفتر املاک اداره و توسط دفترخانه اسناد رسمی ثبت می شود بعد از تایید چاپ شده و به امضای طرفین می رسد.

ارائه فرم درخواست صدور سند تک برگ و فرمی که مربوط به اداره پست می باشد برای تعویض سند لازم بوده و دقت داشته باشید که در صورت وجود شریک می بایست کلیه شرکا فرم درخواست را پر کرده باشند.

ارائه اصل سند مالکیت منگوله دار یا سند تک برگ قبلی که به نام مالک قبلی می باشد.

ارائه پایان کار شهرداری و پاسخ استعلام گرفته شده از سند.

ارائه فیش پرداخت هزینه‌ های مورد نیاز در اداره ‌ثبت (می توانید در همانجا و از طریق دستگاه کارتخوان این هزینه ها را پرداخت نمایید)

ارائه نشانی و آدرس دقیق ملک، کروکی آن و همچنین کد پستی ملک الزامی می باشد.

از دیگر مدارکی که ملزم به ارائه آن می باشد قبض تلفن ثابت ملک می باشد.

 

سامانه صدور سند تک برگ

سازمان ثبت املاک کشور سامانه sabtemelk.ir را با هدف ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند تک برگ مالکیت برای کاهش مراجعه حضوری راه ‌اندازی نموده است که متقاضیان به راحتی از طریق این سامانه می‌توانند صدور سند تک برگ را از سازمان درخواست نمایند.

از دیگر مزیت های این سامانه به غیر از دسترسی راحت تر متقاضیان برای ارائه درخواست صدور سند تک برگ، امکان اطلاع رسانی‌های بعد از آن می باشد.

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی سند تک برگ پرداخت و کلیه موارد قانونی و نحوه دریافت آن را نیز شرح داد. همانطور که می دانید پیش از هرگونه معامله ملکی حتما می بایست با یک وکیل ملکی مجرب و مورد اعتماد مشاوره نمود و سپس اقدام به معامله ملک کرد. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره سند مالکیت تک برگی و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری با مشاور و وکیل ملکی ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button