تفاوت فسخ، تفاسخ و انفساخ در قرارداد

تفاوت فسخ، تفاسخ و انفساخ در قرارداد

قراردادها جزو اسناد مهم می باشند و برای کامل بودن نکات حقوقی بهتر است توسط یک حقوقدان تنظیم شود. یکی از موارد مهم در تنظیم قرارداد و شرایط و ماده های آن در نظر گرفتن تفاوت فسخ، تفاسخ و انفساخ در قرارداد می باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن ضرر طرفین به هنگام فسخ قانون مواردی را بیان کرده است.

  •  خیار مجلس یکی از این موارد می باشد که فرد تا زمانی که از جلسه خارج نشده و در آن مکان حضور دارد حق فسخ قرارداد را بدون متضرر شدن دارد.
  •  در خیار حیوان، صاحب او می تواند تا 3 روز طبق قانون معامله را فسخ کند. همچنین اگر در تحویل ثمن معامله تاخیر ایجاد شود نیز می تواند معامله را فسخ کند. 
  • خیار فسخ تدلیس مورد دیگر در فسخ قراردادها می باشد که در صورت عدم صداقت در قرارداد طبق قانون می توان آن را فسخ کرد و متضرر می تواند میزان ضرر خود را مطالبه کند.

 

موارد فسخ وانفساخ قراردادها

چنانجه مال معامله شده در قرارداد قبل از انفساخ به صورت معامله دوم به شخص ثالثی طی قرارداد انتقال داده شود، پس از انفساخ قرارداد اول، قرارداد دوم معتبر بوده و مال متعلق به شخص ثالث و در اختیار او می باشد. 

در صورتی که محجوریت دائمی وجود داشته باشد قرارداد انفساخ می شود.

در فسخ قرارداد طبق گفته های قبل، طرفی که به آن حق فسخ داده شده است می تواند با اختیار خود اقدام به باطل کردن عقد نماید. توجه نمایید برای فسخ عقد فرد باطل کننده ملزم به مطلع کردن طرف قرارداد می باشد.

در تفاسخ قرارداد باید هر دو طرف معامله به باطل شدن قرارداد و عقد طرفین رضایت بدهند.

انفساخ قرارداد نیاز به مطلع بودن طرفین ندارد و با خواست و اراده طرفین انجام نمی شود. فرق فسخ و انفساخ در مطلع کردن طرف مقابل قرارداد می باشد. 

بهتر است برای هر کدام از موارد فسخ، انفساخ و تفاسخ قرارداد از یک وکیل با تجربه در امر قراردادها کمک بگیرید. برای مشاوره با  گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با تجربه و سابقه درخشان در امور قراردادها می توانید با ما تماس بگیرید.

 

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

تفاوت فسخ، تفاسخ و انفساخ در قرارداد
تفاوت فسخ، تفاسخ و انفساخ

فسخ 

فسخ قرارداد زمانی اتفاق می افتد که یکی از طرفین قرارداد به صورت یک طرفه با استفاده از اختیاراتی که قانون یا قرارداد در اختیار وی گذاشته به قرارداد خاتمه دهد. شخصی که طبق قرارداد یا قانون این حق را دارد که از قرارداد خارج شود هیچ احتیاجی به توافق با طرف مقابل نداشته و می تواند اراده خود را نسبت به ختم قرارداد به صورت یک طرفه اعمال کند.

فسخ و نکاح هر چند از حیث داشتن عده یکسان بوده وتفاوتی با یکدیگر ندارند ولی از جهات بسیاری از احکام با هم متفاوتند

تفاسخ

تفاسخ یا اقاله قرارداد به شرایطی گفته می شود که هر دو طرف تصمیم می گیرند که با اراده مشترک و توافق به قرارداد خاتمه دهند. نکته مهم در بحث تفاسخ قراردادها این است که باید بدانیم قانون گذار بر هم زدن بسیاری از عقود را توسط طرفین ممنوع کرده است مانند: عقد نکاح که حتما باید برای پایان بخشیدن به آن صیغه طلاق جاری شود. همچنین در مورد عقد وقف که قابل اقاله و تفاسخ نیست.

 

انفساخ

بر خلاف تفاسخ فسخ و تفاسدر این مورد دیگر احتیاجی به اراده طرفین نمی باشد و با قراردادن شرطی قانونی در قرارداد، در صورت وقوع شرط، قرارداد به صورت غیر ارادی و قهری از بین رفته و غیر معتبر تلقی می گردد که در این حالت هیچ یک از طرفین در انحلال قرارداد نقشی نداشته و حتی طرفین نمی توانند با توافق و تراضی عقد منحل شده را اعتبار بخشند مگر اینکه مجدد اقدام به انعقاد قرارداد جدیدی نمایند.

مثال: فوت وکیل بعد از عقد قرارداد وکالت که موجب انحلال قهری عقد قرارداد وکالت میشود و یا اینکه در قرارداد ذکر می شود که اگر چک مورد معامله در قرارداد برگشت بخورد در این حالت بدون نیاز به اراده طرفین چک مورد معامله منفسخ می شود.

 

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

 

 

3.7/5 - (105 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button