حق طلاق چیست

حق طلاق چیست

مطابق با ماده 1133 قانون مدنی ایران حق طلاق با مرد می باشد. اما گاهی با توافق زوجین مرد حق خود را همسرش واگذار می نماید یعنی مرد وکالت حق طلاق را به همسر خود می دهد که این یک امتیاز بزرگ برای زن محسوب می شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که پس از دادن وکالت حق طلاق به زن، مرد دیگر حق طلاق ندارد بلکه حتی اگر مرد وکالت بلاعزل نیز به زن داده باشد همچنان حق طلاق خواهد داشت و می تواند برای طلاق اقدام نماید.

حق طلاق حتما می بایست به صورت سند رسمی باشد و در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد ولی راه دیگری که برای گرفتن حق طلاق وجود دارد این است که درباره آن ضمن عقد شرط شود و این شرط در سند ازدواج نیز ثبت شده و مرد آن را امضا نماید. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر قصد دارد در ادامه این مقاله بررسی نماید که حق طلاق چیست و روش های گرفتن حق طلاق را نیز تشریح نماید.

 

حق طلاق زن

همانطور که گفتیم مطابق با ماده 1133 قانون مدنی ایران مرد پس از عقد نکاح دارای حق طلاق می باشد. 

این ماده اشعار دارد: ((مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.))

یعنی با توجه به این ماده مرد هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت حق و حقوق همسر خود او را مطلقه نماید. اما در مورد زن اینطور نمی باشد و زن نمی تواند هر موقع که خواست خود را مطلقه نماید البته باید توجه نمود که این موضوع به این معنا نمی باشد که زن به طور کلی نمی تواند خود را مطلقه نماید بلکه قانون گذار شرایطی را  نیز برای زن در نظر گرفته است تا در صورتی به دلایل موجه و قابل استناد و قانونی دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک با شوهر خود نبود بتواند خود را مطلقه نماید. 

به همین سبب قانونگذار در تبصره ماده 1133 قانون مدنی اشعار دارد:

((زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.))

اما احتمالا شنیده اید که طلاق از طرف زن از نوع پرونده های سخت حقوقی می باشد و دارای پیچیدگی های زیادی است که برای پیگیری آن بهتر است از یک وکیل متخصص و متبحر در این نوع پرونده کمک بگیرید تا با تکیه بر دانش و تجربه حقوقی ایشان مانع از تضییع حقوق خود شوید. 

گاها زن و مرد با هم توافق می نمایند تا مرد وکالت حق طلاق را به همسر خود بدهد تا زن نیز هرگاه که بخواهد بتواند از آن استفاده نموده و خود را مطلقه نماید که در این صورت نیازی به دادخواست طلاق از طرف زن و درگیری با سختی های این پرونده نمی باشد و زن می تواند به راحتی خود را مطلقه نماید.

مرد با دو روش می تواند حق طلاق را به همسرش بدهد که در ادامه هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

 

روش های گرفتن وکالت حق طلاق

گفتیم که برای گرفتن حق طلاق دو روش وجود دارد و زن تنها با یکی از روش های زیر می تواند وکالت حق طلاق را از همسر خود دریافت کند.

روش اول گرفتن وکالت ضمن عقد نکاح می باشد. البته که این بهترین روش برای گرفتن حق طلاق می باشد. برای این کار زن باید جزو شرط های اصلی هنگام عقد وکالت حق طلاق را نیز ذکر نماید و این شرط باید در عقدنامه ثبت شود. 

اگر مرد نیز با این موضوع موافق بوده و اختلاف نظری بین زوجین در این باره وجود نداشته باشد می بایست هنگام عقد و امضای عقدنامه حق طلاق را به همسرش بدهد. نکته مهم این است که این موضوع را نمی توان ضمنی بیان کرد و برای آن که این موضوع رسمیت پیدا کرده و معتبر باشد حتما می بایست در عقدنامه ثبت شود و در صورتی که حق طلاق در عقدنامه ذکر نشده باشد فاقد اعتبار قانونی و بی اثر خواهد بود. اغلب افراد این روش را هنگام عقد انجام داده چرا که این روش پیچیدگی خاصی ندارد.

روش دوم گرفتن وکالت در یکی از دفاتر اسناد رسمی می باشد. روش دیگری که برای گرفتن حق طلاق وجود دارد مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی می باشد. اگر زوجین هنگام عقد حق طلاق را در عقدنامه ثبت نکرده باشند و یا مرد پس از ازدواج تصمیم بگیرد که این حق را به همسرش واگذار نماید می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست تنظیم وکالت حق طلاق را داشته باشند. سپس این وکالت تنظیم شده و زن و مرد باید هر دو آن را تایید و امضا نمایند. دقت داشته باشید که این وکالت تنها در صورتی سند رسمی محسوب شده و معتبر شناخته می شود که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد وگرنه در غیر این صورت فاقد اعتبار قانونی و بلااثر می باشد.

برای به ثبت رساندن وکالت حق طلاق نیاز است تا مدارکی را به دفتر اسناد رسمی ارائه نمایید که در صورت نبودن این مدارک حق طلاق  نمی توان وکالت حق طلاق را تنظیم نمود. این یکی از پرتکرار ترین سوالاتی است که اغلب افراد در مورد حق طلاق می پرسند که چه مدارکی را باید به دفتر اسناد رسمی و یا کنسولگری ارائه نماییم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ مدرک پیچیده و یا خاصی برای این کار لازم نمی باشد و شما تنها می بایست مدارک شناسایی معتبر خود به انضمام اسناد ازدواج یعنی عقدنامه را به دفتر اسناد رسمی و یا کنسولگری ارائه نمایید.

حق طلاق چیست

مزایا و معایب حق طلاق برای زن

همانطور که می دانید و البته گفته شد طلاق به درخواست زوجه یکی از سخت ترین و پیچیده ترین پرونده ها در دادگاه می باشد و زن می بایست برای مطلقه نمودن خود دلایل موجهی همچون عسر و حرج داشته باشد و آن را نزد قاضی اثبات نماید.

به همین علت داشتن وکالت حق طلاق برای زن مزایای زیادی به همراه دارد چرا که او می تواند به وکالت از همسرش خود را مطلقه نماید یعنی زن وکیل شوهر خود برای طلاق می باشد و نیازی به حضور مرد نمی باشد.

اما ممکن است داشتن وکالت حق طلاق زن برای مرد معایبی داشته باشد چرا که زن می تواند بدون اطلاع مرد اقدام به مطلقه نمودن خود نماید و اگر مرد در وکالتنامه حدود اختیارات در رابطه با حقوق مالی زن از جمله مهریه را مشخص نکرده باشد ممکن است زن همزمان با مطلقه نمودن خود برای اجرا گذاشتن مهریه نیز اقدام نماید که این موضوع می تواند مشکلاتی را برای مرد فراهم نماید.

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله بررسی نمود که حق طلاق چیست و روش های گرفتن حق طلاق و همچنین مزایا و معایب آن را تشریح نمود. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره وکالت حق طلاق و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری با وکیل طلاق و خانواده ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در خانواده,طلاق می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button