قرارداد اجاره بدون مدت

قرارداد اجاره بدون مدت

عقد اجاره به عنوان یکی از پرکاربردترین عقود معین در جامعه ما طی سالیان گذشته توسط قوانین مختلف مورد توجه قانونگذار قرار گرفته که این امر نشان دهنده اهمیت روز افزون این عقد در مناسبات روزمره مردم می باشد. اجاره نامه نوعی قرارداد حقوقی می باشد و دلیل نوشتن آن پیشگیری از مشکلات حقوقی احتمالی در آینده می باشد. خیلی وقت ها مشکلات زیادی بین مستاجر و صاحب ملک به وجود می آید که اغلب به دلیل عدم رعایت موارد حقوقی در قرارداد مابین آنها می باشد.

اجاره نامه از چندین بخش مختلف تشکیل می شود که برای تنظیم و نوشتن هر بخش آن باید به جزئیات و نکات حقوقی و قانونی آن بخش توجه زیادی کرد. یکی از بخش های مهم در تنظیم قرارداد اجاره نوشتن مدت زمان اجاره می باشد. مطابق با قانون مدنی تمامی قراردادهای اجاره باید مدت مشخص داشته باشند و قرارداد اجاره بدون مدت فاقد اعتبار بوده و باطل است. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این موضوع را بررسی خواهد کرد.

جهت دریافت مشاوره از دیده بان حقوق امیر با شماره های زیر تماس حاصل فر مایید.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

 

تنظیم قرارداد اجاره بدون مدت

همانطور که در بالا گفته شد نوشتن و تعیین مدت زمان اجاره در قرارداد یکی از مهم ترین بخش های قرارداد اجاره می باشد. مطابق با ماده 468 قانون مدنی که اشعار دارد: در اجاره اشیاء مدت اجاره باید معین شود والا اجاره باطل است. 

این ماده به صورت واضح گفته است که اگر در قرارداد اجاره مدت زمان اجاره تعیین و ثبت نگردد، عقد اجاره بدون اعتبار و باطل خواهد بود. پس برای نوشتن هر قرارداد اجاره حتما باید مدت زمان آن مشخص باشد و به طور واضح در قرارداد ذکر شود. حال این سوال پیش می آید که منظور از واضح ذکر شدن مدت اجاره چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که گاها افراد به نوشتن مبلغ برای هر مدت اکتفا می کنند.

مثلا در قرارداد می نویسند (برای هر ماه اجاره مبلغ یک میلیون تومان باید پرداخت شود) این عبارت به این معنی می باشد که قرارداد اجاره برای مدت یک ماه بوده و بهای آن یک میلیون تومان می باشد. پس باید مدت زمان اجاره را به صورت کاملا واضح در قرارداد ذکر کنید. در ادامه این مقاله این موضوع را به صورت جامع بررسی خواهیم کرد.

دقت داشته باشید که که اگر قرارداد اجاره بدون حضور شاهد منعقد شود به لحاظ قانونی صحیح بوده و معتبر می باشد اما اگر در آینده اختلافاتی بین طرفین ایجاد شود بهتر است که قرارداد اجاره بین آنها دارای امضای شهود باشد.

قرارداد اجاره بدون مدت

فسخ قرارداد اجاره بدون مدت

گاهی برای افراد این سوال پیش می آید که چگونه می توانند قرارداد اجاره بدون مدت خود را فسخ نمایند؟ در ادامه پاسخ این سوال را بررسی می نماییم.

همانطور که گفته شد مطابق با ماده 468 قانون مدنی جمهوری اسلامی اجاره هر اشیا باید دارای مدت زمان مشخصی باشد و در صورتی که در قرارداد اجاره مدت زمان قید نشده باشد قرارداد از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود. پس به طور کلی هیچ وقت نمی توان یک قرارداد اجاره بدون مدت را فسخ نمود. چرا که طبق قانون قراردادی که مدت آن معین و مشخص نباشد از اساس باطل بوده و از اعتبار قانونی و حقوقی برخوردار نمی باشد. بنابراین قراردادی که فاقد مدت زمان مشخص باشد از اصل بی اعتبار و باطل خواهد بود و نمی توان خواستار فسخ این قرارداد بود چرا که این قرارداد به خودی خود باطل و بلااثر می باشد.

 

قوانین قرارداد اجاره بدون مدت

پیش تر گفتیم که اگر مدت اجاره به صورت صریح در قرارداد بیان نشده باشد و فقط برای تعیین مبلغ از مدت زمان استفاده شده باشد قانون همان زمان را مدت اجاره قرار می دهد و با هم این مثال را بررسی نمودیم که اگر در قرارداد نوشته شود (برای هر ماه اجاره مبلغ یک میلیون تومان باید پرداخت شود) این عبارت به این معنی می باشد که قرارداد اجاره برای مدت یک ماه بوده و بهای آن یک میلیون تومان می باشد. حال می خواهیم این موضوع را از حیث قانون بررسی نماییم. به این موضوع در ماده 501 قانون مدنی اشاره شده است.

این ماده اشعار میدارد:  اگر در عقد اجاره مدت به طور صریح ذکر نشده و مال‌الاجاره هم از قرار روز یا ماه یا سالی فلان مبلغ معین شده باشد اجاره برای یک روز یا یک ماه یا یک سال صحیح خواهد بود و اگر مستاجر عین مستاجره را بیش از مدت‌های مزبوره در تصرف خود نگاه دارد و موجر هم تخلیه ید او را‌ نخواهد موجر به موجب مراضات حاصله برای بقیه مدت و به نسبت زمان تصرف مستحق اجرت مقرر بین طرفین خواهد بود.

با توجه به این ماده می توان گفت که اگر مدت به صورت واضح مشخص نشده باشد و فقط حداقل مدت به صورت روز یا ماه یا سال در قرارداد ذکر شده باشد، از حیث قانونی مدت زمان اجاره همان حداقل مدت قید شده می باشد و در صورتی که مستاجر بیش از این زمان مال مورد اجاره را نزد خود نگه دارد می بایست اجاره بها و مدت اجاره را مطابق با همان قرارداد و با توافق طرفین به عنوان اجرت المثل به موجر پرداخت نماید.

البته این موضوع در صورتی ممکن است که موجر خواستار تخلیه ید مستاجر نباشد و دعوایی با این موضوع مطرح نکرده باشد. 

معمولا این نوع اجاره را اصطلاحا اجاره از قرار می گویند.

برای نوشتن یک متن اجاره نامه کوتاه باید به نکات حقوقی و جزئیات آن بسیار توجه داشته باشید. اجاره نامه نوعی قرارداد حقوقی می باشد و دلیل نوشتن آن پیشگیری از مشکلات حقوقی احتمالی در آینده می باشد. خیلی وقت ها مشکلات زیادی بین مستاجر و صاحب ملک به وجود می آید که اغلب به دلیل عدم رعایت موارد حقوقی در قرارداد مابین آنها می باشد.

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به توضیح قرارداد اجاره بدون مدت در قانون و شرایط آن پرداخت و همچنین موارد مهم قانونی آن را بررسی نمود. توصیه همیشگی ما این است که برای تنظیم قرارداد اجاره از حضور یک وکیل قراردادها  و وکیل ملکی بهره بگیرید تا ایشان با تکیه بر دانش حقوقی و تجربیات خود در این زمینه مانع بروز مشکلات احتمالی در آینده گردد.

شما می توانید برای پرسش سوالات خود در این باره و دریافت مشاوره تلفنی با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری و تنظیم قرارداد اجاره توسط وکیل ما پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

3.8/5 - (5 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در مطالب حقوقی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button