مراحل طلاق گرفتن از طرف زن

مراحل طلاق گرفتن از طرف زن

همانطور که هر مردی می تواند درخواست طلاق و جدا شدن از همسر خود را داشته باشد، زن نیز می تواند با رعایت تشریفات قانونی خاص خواستار جدایی از شوهر خود باشد. این تشریفات برای هر دو نوع طلاق و یا حتی طلاق توافقی مشابه هم می باشد اما نکته مهم و قابل بحث این است که مرد هر زمان که بخواهد می تواند بدون ارائه دلایل و مستندات زن خود را طلاق داده و به زندگی مشترک پایان دهد اما در مورد درخواست طلاق از طرف زن همچین موضوعی وجود نداشته و زن می بایست دلایل و مدارکی را به دادگاه ارائه دهد که اثبات نماید ادامه زندگی مشترک برای او امکان پذیر نیست. طلاق از طرف زن سخت ترین نوع طلاق در کشور ما می باشد. گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در ادامه این مقاله قصد دارد به مراحل طلاق گرفتن از طرف زن و شرایط آن بپردازد.

شماره تماس : 02188928542_02188928452

آدرس : تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57

شرایط طلاق گرفتن از طرف زن

گفتیم که زن نیز همانند مرد می تواند درخواست طلاق و جدایی را داشته باشد. اما طبق قوانین ایران زن مانند مرد نمی تواند بدون ارائه دلیل و مدارک درخواست طلاق داشته باشد. در ادامه به این قوانین نگاهی می اندازیم تا با شرایط طلاق گرفتن از طرف زن آشنا شویم:

ماده 1133 قانون مدنی می گوید: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

در تبصره این ماده گفته شده است که زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

حال بهتر است نگاهی به این مواد بی اندازیم:

ماده 1119 قانون مدنی اشعار دارد: طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نماید که‌ زندگانی آن‌ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه‌ سازد.

مطابق با این ماده هرگاه زن بتواند اثبات نماید که شروط ضمن عقد از طرف مرد انجام نشده است می تواند خود را مطلقه نماید. 

ماده 1129 قانون مدنی نیز اشعار دارد: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید. ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

مطابق با این ماده هرگاه مرد از دادن نفقه خودداری نماید و یا عاجز از پرداخت آن باشد زن می تواند از او طلاق بگیرد.

و اما ماده 1130 قانون مدنی در این باره می گوید: 

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

بهتر است برای درک بهتر عسر و حرج نگاهی به تبصره آن نیز بی اندازیم.

تبصره (الحاقی ۱۳۸۱/۴/۲۹ مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام)- عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

پس مطابق با این ماده اگر عسر و حرج زن برای دادگاه اثبات شود زن می تواند خود را مطلقه نماید.

مراحل طلاق گرفتن از طرف زن

 

مراحل طلاق گرفتن از طرف زن

حال که با شرایط طلاق گرفتن از طرف زن آشنا شدیم می بایست به بررسی مراحل طلاق گرفتن از طرف زن بپردازیم. برای درخواست طلاق همانطورکه گفته شد می بایست تشریفات قانونی خاصی سپری شود که تفاوت زیادی در نوع طلاق ندارد.

اولین مرحله برای درخواست طلاق ثبت نام در سامانه طلاق می باشد. تفاوتی ندارد که طلاق از طرف مرد باشد یا زن و یا حتی توافقی در هر صورت اولین مرحله ثبت نام در این سامانه می باشد.

پس از ثبت نام در این سامانه می بایست زوجین پنج جلسه در جلسات مشاوره طلاق شرکت نمایند و این موضوع اجباری می باشد. پس از اتمام جلسات مشاوره اگر مشاور به این نتیجه برسد که ادامه زندگی مشترک زوجین ممکن نمی باشد گواهی عدم انصراف از طلاق را برای آن ها صادر می نماید.

در مرحله آخر زن می بایست پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را تنظیم و به دادگاه ارسال نماید. دادگاه صالح دادگاه خانواده می باشد و زن می بایست ضمن دادخواست دلایل و مدارکی را که نشان می دهد دیگر نمی تواند به زندگی مشترک ادامه دهد ارائه نماید و آن ها را در دادگاه و نزد قاضی اثبات نماید.

 

کلام آخر

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر در این مقاله به بررسی شرایط و مراحل طلاق گرفتن از طرف زن پرداخت و تمامی مواد قانونی آن را شرح داد. طلاق گرفتن از طرف زن یکی از سخت ترین و پیچیده ترین پرونده های قضایی می باشد به همین علت توصیه اکید ما این است که حتما از مشاوره و حضور یک وکیل خانواده مجرب در این نوع پرونده بهره گیرید. شما می توانید برای مشاوره تلفنی با وکیل طلاق و خانواده ما با شماره های 02188928452 و 0۹۱۲۴۷۲۶۶۴۱ تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری و تنظیم دادخواست توسط ایشان پس از هماهنگی به آدرس تهران، خیابان فلسطین شمالی، نبش کوچه شهید نجف غزایی عتیق، پلاک 475، طبقه پنجم، واحد 57 مراجعه فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
این نوشته منتشر شده در مطالب حقوقی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button