تغییر جنسیت در قانون ایران

تغییر جنسیت در قانون ایران

تغییر جنسیت در قانون ایران : براساس آمار رسمی سازمان پزشک قانونی کشور آمار افراد متقاضی تغییر جنسیت در کشور سالانه رو به افزایش است ، اما باید دید که افرادی که دارای اختلالات در هویت جنسی خود می باشند برای انجام عمل تغییر جنسیت چه راه حلی را پیش رو دارند؟

اما در قانون مواد مختصری وجود دارد که به موارد مبتلایان به اختلالات جنسی اشاره می کند.

به طور مثال در ماده 939 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران اگر در شخص میان جنسی علائم جنسی یک جنسیت بر علائم جنسی دیگر غالب باشد شخص تابع احکام جنسیتی است که علائم آن در او غالب است.

تغییر جنسیت در قانون

همچنین طبق قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 شخص درخواست کننده برای تغییر جنسیت باید به دادگاه خانواده رجوع کند.

در اواخر دهه 60 هجری شمسی امام خمینی (ره) طی صدور فتوای تاریخی عمل تغییر جنسیت را برای افرادی که از لحاظ پزشکی به طور قطع  بیمار دو جنسی محسوب می شوند به شرط تغییر جنسیت کامل مجاز دانسته اند.( تغییر جنسیت در قانون ایران )

مراحل قانونی تغییر جنسیت:

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران شخصی که درخواست تغییر جنسیت خود را دارد باید با تنظیم دادخواست با عنوان درخواست صدور مجوز تغییر جنسیت به دادگاه خانواده درخواست خود را از مراجع مربوطه پیگیری کند .

دادخواست تنظیمی به یکی از شعب دادگاه خانواده ارجاع می شود سپس قاضی شعبه مربوطه پرونده را برای بررسی موارد پزشکی به سازمان پزشکی قانونی کشور ارجاع می دهد.

تغییر جنسیت در قانون ایران

تغییر جنسیت در قانون ایران

شخص با معرفی به پزشکی قانونی روند درمان خود را تحت نظر یک روانپزشک معتبر سپری می کند ، همچنین در طول این زمان با انجام آزمایش های تشخیص سطح هورمون و کاریوترایپ  از اینکه دچار اختلال هورمونی یا کروموزومی نیست اطمینان حاصل می کند سپس با تایید روانپزشک مربوطه نسبت به آمادگی شخص به انجام عمل تغییر جنسیت و تاییدیه از طرف پزشکی قانونی پرونده پزشکی به دادگاه ارجاع داده می شود، سپس قاضی مربوطه با در نظر گرفتن نظریه پزشکی قانونی اقدام به صدور رای مبنی بر جواز تغییر جنسیت می نماید.

در ادامه :

شخص پس از انجام عمل جراحی تغییر جنسیت می تواند با رجوع به دادگاه درخواست صدور شناسنامه ای جدید با نام و هویت تازه را به دادگاه تقدیم بنماید.

( تغییر جنسیت در قانون ایران )

سپس با صدور مجوز شناسنامه هویتی جدید برای فرد صادر می شود همچنین ترا جنسی های مرد پس از دریافت مدارک شناسایی هویت جدید خود می توانند طبق بند 8 ماده 33 آیین نامه سازمان نظام وظیفه درخواست معافیت دائم از خدمت سربازی را داشنه باشند.

در این ماده تراجنسی به عنوان یم انحراف جنسی و در کنار کژخویی های روانی قرار گرفته است.

 

گروه وکلای دیده بان حقوق

گروه وکلای دیده بان حقوق امیر با شعار صداقت در پیگیری کلیه دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی متخصص با کادری علمی اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان است.

از دیگر خدمات این تیم حقوقی پشتیبانی مشاوره ای موکلین تا بعد از انعقاد عقد و غیر موکلین در زمینه مشاوره های حقوقی برای حمایت از شما عزیزان ،

جهت پیشگیری از درگیری های حقوقی و اتلاف وقت و هزینه در دستگاه قضایی است.

جهت دریافت مشاوره با شماره های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

مطالب مرتبط:

راه حل چک مفقودی چیست؟

فریب در ازدواج

دیده بان حقوق امیر

طلاق

طلاق به درخواست زوجه

جرایم رایانه ای

امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درباره فسخ و انحلال نکاح

رأی وحدت رویه ۶۱۷ دیوان عالی

عدم تمکین و نشوز چه هستند؟

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button